SEWA MOTOSIKAL MURAH DI KRABI

By | 2/03/2014 01:28:00 pm 38 comments
Kami sampai hotel around 9 pagi macam tu. Tapi masih belum boleh check-in. Nak check-in kena tunggu 11 pagi baru boleh. Then, Rasyiqah suggest jalan-jalan area pantai Ao Nang sementara tunggu jam 11 pagi. Hurm. Idea menarik!

"Eh, jap. Nak jalan?", bisik hatiku.

Terus aku cadangkan untuk sewa motosikal di hari pertama kami di Krabi. Apa salahnya jika hari pertama sewa motosikal dahulu, pusing-pusing Krabi dan mengenali Krabi dulu. Bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. Ewah! Bukan kekwat, rasanya kalau sewa motosikal tu at least bolehlah pergi jauh sedikit berbanding jalan kaki. Biarpun kami berdua tak tahu nak pergi mana, tapi redah sahajalah.

Harga sewa motosikal di Krabi adalah 250 baht/sehari (kalau sewa di hotel kami) dan tungganglah ke mana sahaja anda nak pergi. Ada sekali tu, kami sampai rasa nak ke Phuket terus (Phuket-Krabi takdelah jauh mana pun), tapi memandangkan kami fikir naik motor??? Terus cancel. Hahaha.

tatie
nasib hotel kami ada khidmat sewa motosikal

Seterusnya, misi mencari stesen minyak. Ini rare! Kami tak perasan stesen minyak berdekatan dengan hotel, sehinggalah terjumpa ini...

tatie
satu-satunya pam minyak di tepi jalan

Yang RARE adalah cara nak isi minyak. Tiada satu pun ayat Inggeris kecuali danger & inter pump. Selebihnya tulisan Thai. Terpaksalah kami minta bantuan orang. Memang pelik pam minyak ni. Dahlah self-service, satu-satunya yang terpacak di tepi jalan, lepas tu tempat masukkan duit kat atas. 

Lepas tu, bila dah masuk duit, ada pula muzik. Hahaha. Pelikkan? Unik dan rare. Tapi salute sebab kat Malaysia belum ada benda ni lagi (kalau ada pun guna kad kredit/debit). Kalau ada seperti ni mudahlah, tak perlu berjalan untuk bayar minyak. Bayar kat mesin tu sahaja.

tatie
need taxi?

Kemudian, kami berdua jalan-jalan sekitar Ao Nang sehinggalah kami teringat pasal Fazreen and the geng. Untuk pengetahuan kalian, sebenarnya trip ke Krabi ni meriah. Kami ingatkan kami berdua sahaja, rupa-rupanya tidak. Secara kebetulan, Fazreen and the geng pun ada di sini. Sama flight dengan kami cuma menginap di hotel lain dan sepatutnya Emmie dan suami pun turut serta. Tapi last minute cancel akibat hal-hal dalaman. 

Teruslah kami ke hotel Fazreen dan pujuk mereka sewa motor sekali. Hahaha. Bertambah meriahlah percutian kami dari dua orang jadi sepuluh orang. Alhamdulillah, seronok!

tatie
merempit di Krabi

tatie
konvoi cari makan

tatie
Pantai Ao Nang Krabi Thailand

tatie
cak!!

Memandangkan Fazreen and the geng pun senasib seperti kami, tak boleh check-in, terus kami decide nak isi perut terlebih dahulu. Percaya atau tidak, sepuluh antara kami, tiada seorang pun pernah ke Krabi sebelum ni. Maka, terdapatlah konflik di situ. Nasiblah ada di antara kami, dah buat research pasal Krabi terlebih dahulu. Me? Tak sempat nak buat research dan yang I tahu Krabi senang cari makanan halal. Hahaha.

tatie
berhadapan dengan Pantai Ao Nang

tatie
Pelik sungguh Krabi, selang 6-7 kedai pasti ada farmasi. Kenapa eh?

tatie
motosikal di mana-mana

Seperti yang saya bagitahu sebelum ini, Ao Nang ni adalah sebuah pekan kecil yang terletak di Daerah Mueang Krabi. Jadi, kalau jalan kaki boleh, naik tuk-tuk boleh, naik mini lori aka teksi pun boleh dan sewa motor pun boleh. Ikut suka hati anda. 

tatie
kawasan cantik untuk camwhore

izzati ghafur
mini lori

Next, salah seorang daripada kami cadangkan untuk singgah makan di gerai tepi jalan or sinonim dengan nama 'gerai cucuk-cucuk'. Katanya, tak sah ke Krabi jika tak singgah sini. Kalau ikut blog-blog yang kami baca, rata-ratanya pun suggest makan di sini. JOM, kita terjah!

izzati ghafur
sapedek di tepi jalan

izzati ghafur
kata mereka ulam, kata anda??

izzati ghafur
nasi goreng ayam

Paling wajib anda cuba adalah JUS. MasyaAllah, terujanya bila dapat pekena jus ni. Sedap gila! Pure jus. Takde campur-campur. Boleh bayangkan betapa sedapnya jus ini. Lebih-lebih lagi Thailand terkenal dengan kelazatan mangganya. Jadi, jika ke sini singgahlah gerai yang ada jual jus ni. Memang sedap! Tak rugi beli banyak kali. Selain tu, adalah beberapa jus lain seperti nenas, kelapa, oren dan banyak lagi.

izzati ghafur
terbaik! - 30 baht

izzati ghafur
mangga.. ini harus!

Antara lain yang best di sini adalah Pancake. Kalau Portobello Road di London, saya selalu sarankan pelancong cuba Nutella Crepe yang menjadi trademark kat sana, tetapi di Krabi, anda wajib cuba Pancake di sini. Mungkin sedikit berminyak, tetapi kerangupannya menjadi ketagihan untuk membeli pancake lagi dan lagi. 

izzati ghafur

Memula kami tak tahu pun pancake ni adalah makanan special di Krabi, sehinggalah ramai yang suggest di Instagram kami untuk cuba Pancake Rotee Yaminlah Krabi. Sedap sangat ke sampai orang Malaysia dok bercakap pasal pancake ni?

izzati ghafur
pancake famous di Krabi

izzati ghafur
Cashew Nuts Pancake

izzati ghafur
Banana Cheese Pancake

Hasilnya, NOT BAD. Sedap!

Dan banyak lagi gerai kat sini yang anda boleh singgah. Tapi pastikan ada logo HALAL ye sebab ada sesetengah tiada logo. Hehehe..

izzati ghafur
ikan keli pandan?

izzati ghafur
cucuk-cucuk bak kata Fazreen

Perut pun dah kenyang, seterusnya... kita ronggeng sekitar Ao Nang. Kat sinilah timbulnya idea gila nak meronggeng ke Phuket, tapi ada bantahan sebab takut besok tak bangun pagi dek kerana sakit belakang melampau. Hahaha.

izzati ghafur
kami di Krabi

izzati ghafur

izzati ghafur

izzati ghafur

The best place adalah di The Hilltop. Perghhh, wajib pergi! Dari atas ni, anda boleh nampak view menarik dari puncak bukit. Kat sini juga terdapat restoran yang menyajikan pelbagai jenis makanan. Bagi pasangan yang sedang mood cinta cintun honeymoon, kat sini terdapat pakej makan malam romantik sambil menyaksikan sunset. 

izzati ghafur
nampak tak ada dua couple kat hujung tu?

izzati ghafur
pemandangan senja

izzati ghafur
hati Syiqah tertinggal di Krabi.. katanyaaa.

izzati ghafur
'KAMI'

Sebelum pulang ke hotel, sempatlah menjamu selera di restoran berdekatan. Tak lengkap percutian anda, kalau tak pekena tomyam dan makanan-makanan lain jika ke Thailand. Jangan tak tahu, masakan Thai sedap-sedap tau. Lebih-lebih lagi jika tukang masak tu original from Thailand, memang terbaiklah.

izzati ghafur
pilihan kami

sewa motorsikal di krabi
segar dari laut

sewa motorsikal di krabi
besar gila udang ni

sewa motorsikal di krabi
dinner time

sewa motorsikal di krabi
sotong masak steam

sewa motorsikal di krabi
tomyam

yang lain-lain dah selamat dimakan. Alhamdulillah.

sewa motorsikal di krabi
my travel partner, Rasyiqah

Terima kasih Rasyiqah sebab sudi jadi penunggang motosikal. Tanpa Rasyiqah, tak mungkin saya jadi pembonceng. Hahaha. Bagi yang nak sewa motosikal kat Krabi, saya sokong 100%. Pengalaman menarik dan jangan lupa ambil map sebagai panduan. Takde map pakai waze pun boleh. Hehehe.

Kat Krabi ni, nak pakai topi keledar boleh, tak nak pakai pun boleh. Tapi disebabkan Rasyiqah tak confident nak bawa kat sini, terpaksalah saya pakai topi keledar. Hahaha. Mengenai isi minyak pula, kami isi minyak full tank/rm8. Murah ke tidak entahlah. saya tak bawa motor. Tapi sebenarnya jika anda isi half tank pun dah cukup. Bukan pergi mana pun. Pendek kata, semuanya terletak di tangan anda. Selamat bercuti!

Newer Post Older Post Home

38 comments:

  1. wow!! bestnyaaaaa.. ena tgok kat side bar tatie, byk btl travel dia... best2!~

    ReplyDelete
  2. woowww..!!! if ada kelapangan saya pun nak visit krabi...sawadikap!hihi

    ReplyDelete
  3. x sempat nak enjoy makan.. huhu

    ReplyDelete
  4. x sempat nak enjoy makan.. huhu

    ReplyDelete
  5. salam... kalo nak sewa motor ader kene bagi pasport ke sebagai deposit?

    ReplyDelete
  6. thanks for the info& seronokny g jln2 :)

    ReplyDelete
  7. Bestnya. Naik moto, nampak betul2 mkn angin sikit. Hehe

    ReplyDelete
  8. Kene ada international lesen ke?
    ke boleh guna lesen malaysia je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah kan, ble guna lesen msia ke? ke tak perlu lesen?

      Delete
  9. For sure seafoid dia especially tom yam adalah yg terbaik kan....ermm...x sabar nk explore ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, datang krabi mest nak try food mrka :)

      Delete
  10. Best kalau naik motor, boleh menikmati keindahan disana.

    ReplyDelete
  11. Sewa motor ni pun murah je kan.

    ReplyDelete
  12. Hai.. nak tanys, sewa motor di krabi memerlukan lesen memandu tak? Ataupon passport sudah memadai? Terima kasih! :)

    ReplyDelete
  13. Hye..apa syarat utk menyewa motosikal di sana ya?perlu lesen?

    ReplyDelete
  14. Hye..apa syarat utk menyewa motosikal di sana ya?perlu lesen?

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane