10 TEMPAT MENARIK DI KUALA LUMPUR

By | 1/06/2015 12:30:00 pm 1 comment
TEMPAT MENARIK DIKUALA LUMPUR | Kuala Lumpur, adalah lambang kemegahan negara. Begitu juga aku anak kelahiran Kuala Lumpur, sebut je 'keyel'.. perghhh!! Terus bersemangat. Lebih-lebih lagi bila melihat pembangunan pesat di ibu kota negara kita ni. Of course bangga. 

Lebih membanggakan lagi bila Kuala Lumpur mendapat tempat keempat tempat shopping paling best di dunia oleh CNN selepas New York, Tokyo dan London, mengalahkan Paris, Hong Kong dan lain-lain. Tu pun masih ada yang bangga bila shopping di oversea walhal dah jelas dan nyata negara kita pun setanding dengan negara luar. Kannnnn??

Kalau ikut perancangan mereka, ada banyak lagi benda menarik yang akan dilaksanakan kat Kuala Lumpur ni. Tunggu dan lihat saja.. Tak sabar!!!! :)

Dan hari ni, kita semak 10 TEMPAT MENARIK DI KUALA LUMPUR yang disenaraikan oleh Tourism Malaysia Kuala Lumpur. Banyak lagi sebenarnya, tapi cukuplah 10 TEMPAT MENARIK, kang bagi lebih tak larat pula korang baca entri ni kang. Hahaha.

1) Muzium Diraja Kuala Lumpur
Muzium Diraja Kuala Lumpur ini adalah istana negara lama yang sekarang dijadikan muzium. Kalau dulu ia tertutup, tetapi kini korang boleh masuk dan lihat sendiri apa yang ada kat dalam. Aku dah buat entri pasal ni dulu, klik sini : Muzium Diraja Kuala Lumpur.
________________________________

2) Panggung Bandaraya - Teater Mud
Kalau pergi Kuala Lumpur, tak best kalau tak tahu sejarah asal Kuala Lumpur. Kenapa nama dia Kuala Lumpur? Kenapa tidak Kuala Bandar, Kuala Malaysia atau sebagainya... Jadi, nak tahu pasal sejarah Kuala Lumpur dengan lebih sempoi tanpa perlu membaca, kenalah tengok Teater Mud yang dipentaskan di Panggung Bandaraya Kuala Lumpur. Baca entry sebelum ni pasal Teater Mud Kuala Lumpur di sini : Teater Mud Arahan Datin Seri Tiara Jacquelina.

________________________________

3) Little India Brickfield
Kat sini meriah bila tiba musim perayaan kaum India. Sana sini lagu tamil dan hindustan. Eh bukan Deepavali je lah, hari-hari lain pun. Hihihi. Okay sape pernah pergi sini angkat tangan!! Haha. Kalau korang mencari inai tangan, threading eyebrow, maruku sedap atau nak makan nasi daun pisang kat sinilah tempatnya. Boleh baca entri lepas : Little India Brickfield KL. 

________________________________

4) Kuala Lumpur Tower
Sebelum wujudnya Petronas Twin Tower, inilah lambang kemegahan rakyat Malaysia. Kuala Lumpur Tower atau KL Tower, yang terletak di Jalan P Ramlee Kuala Lumpur ini masih gah walaupun ada Petronas Twin Tower kerana ia mempunyai keunikan dan kelebihan sendiri. Kot-kot korang terasa nak makan malam romantik dan istimewa bersama yang tersayang bolehlah ke sini. Sambil melihat panorama malam di Restoran Berputar KL Tower.

________________________________

5) KL City Gallery
Nak tengok before and future Kuala Lumpur?? Datanglah ke KL City Gallery. Dari sini dengan Panggung Bandaraya just jalan kaki je. KL City Gallery ni terletak bersebelahan dengan Dataran Merdeka. Haa, aku tak bolehlah bagitahu camana plan Kuala Lumpur di masa akan datang, so kalau korang nak tahu.. Kenalah datang sini sendiri. Dari sini juga boleh naik kereta kuda atau tram untuk bersiar-siar di kawasan sekitar ni.

________________________________

6) Dataran Merdeka
Cakap Dataran Merdeka tapi kenapa Bangunan Sultan Abdul Samad?? Haa, inilah dia. Bila sebut je Dataran Merdeka, mesti terbayang-bayang Bangunan Sultan Abdul Samad sebab dua-dua facing each other. Dah sinonim dah. Hahaha. Bagi siapa yang dah lupa pasal sejarah, meh aku bagitahu. Kat sinilah bendera Union Jack diturunkan masa merdeka 31 Ogos 1957 dan bendera Jalur Gemilang dikibarkan.

________________________________

7) Petaling Street
Nak shopping murah? Nak barang triple A? Atau nak fresh flower yang murah?? Chinatown Petaling Streetlah tempatnya. Kat sini memang famous di kalangan pelancong-pelancong yang datang ke Malaysia. Majority yang datang Kuala Lumpur mesti singgah sini. Itu pelancong luarlah. Tapi memang best sekali-sekala datang sini cuci mata tengok barang-barang triple A, tengok gelagat manusia dan lain-lain lagi.


________________________________


8) Central Market
Antara tempat yang famous kat Kuala Lumpur adalah Central Market atau Pasar Seni. Apa yang best kat sini kalau korang cari barang-barang seperti karpet, batik, songket atau nak cari mereka yang pro dalam lukisan potret, haaa.. bolehlah datang sini. Kalau Petaling Street lebih kepada barang-barang keperluan, kat Central Market pula lebih kepada souvenir atau barang-barang seni. 


________________________________

9) Bukit Bintang
Dah pergi Petaling Street dan Pasar Seni, kini ke Bukit Bintang pula. Bukit Bintang ni pesat sebagai tempat shopping paling best di Kuala Lumpur. Sana sini shopping mall dan diserikan lagi dengan hotel-hotel mewah di sekelilingnya. Kat sini juga tumpuan pelancong dari pelosok dunia. Kat sini ada restoran-restoran makanan yang menyajikan makanan sedap, tak kiralah makanan dari mana .. Arab, Cina, India, Melayu... semuanya ada!! Hahaha. Nak best, datang waktu malam. Memang cantiklah kawasan ni dengan lampu malam yang menaikkan lagi aura di kawasan Bukit Bintang ni. 

________________________________

10) Batu Caves
Last but not least, Batu Caves Kuala Lumpur. Dari dulu aku teringin nak daki tangga di Batu Caves ni tetapi selalu tak menjadi.  Datang penuh semangat, tapi bila kira anak tangga, alahai... Simpanlah hasrat tu. Hahaha. Batu Caves ni meriah bila Hari Thaipusam. Haa, Thaipusam 3 Februari ni bolehlah korang ke sana. 



Banyak lagi benda yang menarik di Kuala Lumpur ni. Maklumlah, saban tahun ada je benda baru kat Kuala Lumpur ni. Tapi sebagai anak Malaysia, korang kenalah pergi 10 TEMPAT MENARIK DI KUALA LUMPUR kat atas ni terlebih dahulu sebelum ke tempat lain. I Love You Kuala Lumpur!! #muahciked. Hahahaha.
_______________________________

Newer Post Older Post Home

1 comment:

  1. ok.. good entry.. i can bring my couchsurfing friends here

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane