TIPS UNTUK HANTARAN KAHWIN : PENJIMATAN

By | 4/28/2011 12:52:00 am
Hello Girls & Guys,

Adakah anda masih mencari orang untuk membuat hantaran? Dah jumpa tetapi mahal? or dah jumpa tetapi tidak berkenan? dah berkenan tetapi mahal? Today, i nak cerita sikit pasal hantaran or pembuat hantaran. Sebab i pun tengah membayangkan decoration hantaran yang sesuai for my solemnization nanti.. Here, ada beberapa pembuat hantaran yang i rasa okay.. best and affordable.. "SAVE YOUR MONEY FOR YOUR WEDDING"... Biar simple tetapi GLAM!





____________________________





___________________________






__________________________



_____________________________




____________________________





_____________________________




___________________________





____________________________





______________________________





____________________________





_____________________________




_________________________________





________________________________





and this is my hantaran masa tunang aritu...
made by Man Kajang




Dapatkah anda membezakan mana satu artifical flower dan fresh flower? Nak ambil mudah, nak jimat gunalah artificial flower. Nak glam gunalah fresh flower. TAPI ADA PERBEZAANNYA. Mengikut kajian dan interview saya terhadap beberapa pembuat hantaran dan juga wedding planner, antara sebab mengapa fresh flower menjadi pilihan adalah kerana ia mampu menaikkan seri gambar itu nanti. 

contohnya



Lihat perbezaannya... yg kiri fresh flower dan kanan artificial flower..memang sama, kalo ia di-print dan dimasukkan ke album, yang fresh flower itu lebih menyerlah berbanding artifial flower..& Nas Great Idea pernah cakap kat I mase I buat survey, sometimes, artificial flower lagi mahal dari fresh flower especially yang nampak macam bunga betul.contoh macam pelamin yang direka oleh Razak Ahmad ini

nampak glam and superb kan?

Mana ade fresh flower sebesar tu uolz... So, tentulah tu adalah artificial flower... 

Majority pembuat hantaran & pelamin ni, mereka menggunakan artificial flower ni sekali sahaja. Artificial flowers pun ada banyak jenis. Kalau yang berkualiti dan rupanya seakan-akan bunga betul, harganya pun boleh tahan mahal.

Tapi for me, i pilih fresh flower. Sebab gambar nampak lagi fresh. Kalau boleh biarlah apa yang boleh disentuh itu adalah fresh dan yang tidak boleh disentuh, misalnya pelamin di atas pentas (bagi dewan), adalah artificial flower. Rata-rata wedding planner yang saya survey pun memberi pendapat yang serupa...

Tapi tak kesahla.. mana-mana pun okay. Yang penting bijaklah dalam mencari tukang buat hantaran atau DIY hantaran tu sendiri. INGAT, jangan nak jimat sangat tetapi hantaran ntah macam hape.

Salah satu cara nak berjimat adalah dengan mengurangkan jumlah hantaran. Toksahlah hantaran sampai berbelas-belas dan sampai berpuluh-puluh. Pastu decoration out! Beli something yang pakai, makan, pakai, makan. Haha.

** 0wh, kalo nak beli barang tuk DIY, *bunga hidup* baik beli di pasar besar, bagi mereka yg duduk di KL, kat Petaling Street ade jual bunga fresh flower seawal pagi khas dari Cameron Highland dengan harga yg murah | kalo nak artificial flower kat Mines tu banyak kilang dan harga pon berpatutan **

Perkahwinan adalah mungkin sekali seumur hidup sahaja, tetapi gambar kahwin anda tu akan dilihat berkali-kali! bukan anda sahaja, anak anda, cucu anda or kalau sempat cicit anda pun akan tengok. NEVER ENDING! Biarlah kesempurnaan dicari bukanlah berdasarkan kuantiti berapa hantaran yang anda kasi... 

p/s : tips nak dapatkan harga murah adalah, rajin-rajin meng-google.. kadang2 mereka yg newbies dalam bidang hantaran ni biasanya lebih murah daripada mereka yang dah bertapak lama.. selain tu anda juga dapat ilham dan idea jika mahu menghasilkan hantaran sendiri. (oh i pernah tengok ex b2b buat hantaran dia.. so cantik!! tp lupa link dia...hahaha)

Kalau nak jugak tempah kat pembuat hantaran yang anda suka, rajin-rajinlah view blog/fb mereka.. kadang-kadang mereka buat diskaun besar-besaran.. sekaligus dapat membantu anda .. dan ingat, belilah hantaran satu persatu. Contohnya anda kahwin bulan 12, start dari bulan januari, belilah satu-satu hantaran untuk setiap bulan.. supaya nanti duit yang mengalir keluar tak rasa sangat.

Beli barang hantaran time sale adalah satu tindakan yang bagus.

_______________________________

Newer Post Older Post Home
American Airliner Plane