BERCUTI DI PULAU BELITUNG INDONESIA (HARI TERAKHIR)

By | 12/09/2018 01:39:00 am 4 comments
PERCUTIAN DI PULAU BELITUNG INDONESIA | Final day.

Penat tak uol baca entri sebelum ni? Penatkan? Haha. Betapa padatnya hari ketiga kami di Pulau Belitung Indonesia. Berbaloilah kalau korang ambil pakej tour dari MTN Getaways ni. Senang, jimat dan memudahkan. 

Tugu Batam Satam (mercu tanda pekan Tanjung Pandan)

Kalau tak kerana ada orang recommend kopi Kong Djie ni mungkin kami takkan lalu pekan ni. Semua gara-gara malam tadi di kedai Souvenir Klapa, aku tanya orang tu. "Kopi mana yang bagus kak?" .. Terus dia jawab, "Kopi yang paling enak di Pulau Belitung ni adalah Kong Djie Coffee."

Memang silaplah dia recommend kopi ni. Dari malam sampai ke pagi, aku asyik remind Encik Drebar untuk singgah jap kedai kopi ni untuk beli ole-ole untuk dibawa pulang ke Malaysia. Nasiblah diorang ni layan karenah aku. Haha.



Walaupun Pulau Belitung ni taklah jauh mana dari kampung aku di Bukit Tinggi Sumatera, tetapi aku rasa terdapat kelainan pada gaya hidup masyarakat di sini. Nak kata seperti orang Sumatera bukan, nak kata gaya seperti orang jawa pun bukan. Mereka ni lain. Entahlah .. susah aku nak describe. Korang datanglah sini sendiri.

Kong Djie Coffee Since 1943
Kopi dimasak dengan menggunakan dapur kayu arang. Patutlah sedap!
Kedai Dia Biasa-Biasa Je

Berbalik pada Kong Djie Coffee ni, dengarnya dah ada distributor di Malaysia. Kalau betul, bolehlah korang try. Kopi ni dah dijual di merata tempat di Indonesia. Tetapi asalnya dari Belitung. Masa kat sini sempatlah aku minta sikit kat tauke kedai ni. Nak rasa dulu sebelum beli. Haha. Surprisingly, memang sedap gila. Especially air coklat dia. Nyumsss!! Dari nak beli sepaket terus beli 7 paket campur-campur antara coklat dan kopi. 

Sementara kami kat sini pekena kopi, group lain dah habis makan kat Mie Belitung. Adoi...!! Haha.

Ampunnnn mbakkkk!!

Mie Belitung atau Mie Rebus Belitung ni antara makanan yang popular di Pulau Belitung. Rasanya ada manis-manis, berlemak dan lain-lain lagi. Tapi bagi aku, aku kurang gemar mie Belitung ni. Mungkin tak kena pada selera aku sebab dia ada manis-manis.

Mie Rebus Belitung @ Mie Belitung

Hari keempat ni actually quite rushing. Yelah takut terleka nanti termiss flight pula. Ahhh sudah. Tambahan lagi cuaca tak best pada hari terakhir kami di Pulau Belitung ni. Awan gelap, nak hujan!!

Seperti di Sumatera, Pulau Belitung juga mempunyai Rumat Adat Belitung. Rumah adat yang berbentuk seperti rumah panggung ni dibuat dari kayu dan menjadi kebanggaan penduduk di pulau ini.


Lokasi Rumah Adat Belitung ini adalah di Jalan Ahmad Yani dan wajib singgah kalau ke Belitung. Rumah adat ini juga mempunyai lima bahagian dan fungsi yang berbeza-beza. Yang pastinya bila berkunjung ke sini, korang akan faham gaya hidup masyarakat di Pulau Belitung ini.


Tempat wisata terakhir yang kami kunjungi adalah Danau Kaolin. Sumpah hat ni paling aku nak repeat. Aduh, tak sampai 10 minit kat sini, hujan turun bagai takde simpati. Rasa nak menangis-nangis aku sebab tak puas hati dengan kualiti gambar. 😓

Danau Kaolin

Padah datang hujung tahun ni kan, hujan tak menentu. Aku bersyukur datang bulan 11. Dengarnya kalau bulan 12 lagi hebat hujan di Pulau Belitung. Haaaa... Adui.

Danau Kaolin ni terbentuk dari kerja-kerja korek bahan Kaolin ni. Kaolin  adalah bahan mineral yang kaya dengan pelbagai manfaat yang banyak digunakan dalam pembuatan kosmetik, seramik, kertas dan macam-macam lagi. Waktu best datang ke sini adalah waktu tengahari ketika matahari mencanak naik. Haa, time tu air di Danau Kaolin nampak kebiruan.


Dari sini ke airport takdelah jauh mana. Lebih kurang 70 km dari airport. On the way ke airport ni memang dah hujan lebat. Aku dah cuak dah tengok awan. Minta-mintalah selamat balik ke Malaysia. 


Kesimpulannya, Pulau Belitung Indonesia ni sangatlah cantik dari segi pantai dan air lautnya. Terdapat banyak lagi tempat-tempat menarik di Pulau Belitung ni yang tak sempat aku nak explore. Hopefully next time, bolehlah aku dive kat sini. InshaAllah. Heiii, pergi ambil lesen diving tu dulu ... usah beranganlah tipah oi. Kahkah.

Pulau Belitung ni juga mempunyai tempat-tempat dive yang cantik. Yang ni korang kena google. Lepas google tunggu aku tau. Kita pergi sesama. 

Thank You Faizun sebab belanja ni. Sedap sangat!!

Alhamdulillah. Selamat tiba di Changi Airport. Pengalaman yang sangat menyeronokkan. Dari Terminal 3 ni aku bergegas ambil beg dan terus ke Terminal 2 untuk catch up flight ke Malaysia. Tak sempat nak lepak dengan diorang yang lain. Takpela, nanti ada umur panjang kita ketemu lagi. 


Terima kasih MTN Getaways kerana sponsor trip ke Pulau Belitung ni. Oh ya, tak lupa juga, member aku Athir yang kerja di Utusan Malaysia. Dialah yang recommend aku kat MTN ni. Dan aku pula heret si Sis Lin untuk join sekali trip ni. Haha. 

Group Foto Di Hadapan Green Tropical Village

Kalau korang tanya aku apa yang best di 
PULAU BELITUNG
1) Tempat penginapan kami - Green Tropical Village
2) Aktiviti yang menarik sepanjang 4 hari 3 malam
3) Pantai dan pulau yang OMGGG cantik gila
4) Orang localnya yang peramah
5) Air coklat Kong Djie
6) Suasana SD Laskar Pelangi yang diserikan dengan lagu
7) Garuda Indonesia Bombardier CRJ-1000
8) Breakfast di GTV Resort
9) Kedai souvenir Klapa
10) ITINERARY YANG SMOOTH DAN PERFECT

Haaa, semestinya lagi best bila ambil pakej dengan MTN Getaways.
Follow FB dan Instagram mereka sekarang!

____________________________________________

Newer Post Older Post Home

4 comments:

  1. Terima kasih Tatie..
    Bertahan jadi teman sebilik aku sampai 6malam (termasuk trip kedua) hehehe..
    Aku akan ingat sampai bila-bila ayat mu tido sambil membaca tu hahahaha :p

    ReplyDelete
  2. ASSALAMU ALLAIKUM …………. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!! SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, KAMI ADALAH AGENCY PELACONGAN YANG BERLICENSED AND PROFESIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    PAKEJ LAWATTAN LAINYA TERSEDIA ; SEPERTI PAKEJ TOUR KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS .
    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. pergi .. jangan tak pergi .. rugi kalau tak jejak sini

      Delete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane