BERCUTI DI PULAU BELITUNG INDONESIA (DAY 2)

By | 12/04/2018 02:34:00 am 4 comments
PERCUTIAN DI PULAU BELITUNG | Setelah tidur dengan nyenyaknya di Green Tropical Village Tanjung Pandan, pada keesokan harinya pagi-pagi lagi kami dah berkumpul untuk ke destinasi seterusnya. Hari ni lagi semangat daripada semalam. Lagi-lagi bila encik drebar pasang lagu "Laskar Pelangi" dalam van.  Meremang bulu roma ni bila ramai-ramai nyanyi. Terus berkobar-kobar nak explore Pulau Belitung ni yang mempunyai lagenda cerita kononnya pulau ini adalah bahagian utara Bali yang dah terpisah pada zaman dulu.

Inilah muka-muka yang naik van yang sama sepanjang kat sini

First-first sekali haruslah ke tempat paling femes kat pulau ni, tak lain tak bukan SD Muhammadiyah iaitu replika Sekolah Laskar Pelangi. Okay jujur ni, aku tak tengok pun movie ni. Tapi aku hafal lirik lagu Laskar Pelangi nyanyian kumpulan Nidji. Hiks! 😁

Di sini adalah lokasi shooting filem Laskar Pelangi ni. Menurut Sis Lin, cerita ni dapat kutipan tertinggi pada waktu itu. Wahhh, hebat!! Lokasi Replika Sekolah Laskar Pelangi ni terletak di Kecamatan Gantung di Kabupaten Belitung Timur kira-kira 1 jam perjalanan dari Tanjung Pandan. Dan di sinilah lokasi asal sekolah penulis novel Laskar Pelangi, Andrea Hirata.

Replika Sekolah Laskar Pelangi
Ini Replika Je Tau .. Sekolah Lama Dah Takde
Kesian Cikgu Kat Depan, Sorang Berangan dan Dua Belakang Tengah Membawang

TIPS DI SD MUHAMADDIYAH : Kalau nak meriah, kenalah nyanyi lagu Laskar Pelangi secara berjemaah. Haha. Memandangkan replika sekolah ni femes, maka ia ta henti-henti dikunjungi pengunjung. Ha, pepandailah korang ambil gambar. Dapat timing kemuncak, memang bersesak-sesaklah nak masuk dalam kelas. 

Lepas visit SD Muhamaddiyah, kami ke Dermaga Kirana yang terletak tak jauh dari replika sekolah tu. Yang ni pula femes di kalangan rakyat Malaysia yang menonton drama Kekasih Paksa Rela lakonan Remy Ishak. Yang ni pun aku tak tengok. Hanya tahu bila si hantu drama Melayu Nannie Isa dok cakap "Belitung, lokasi Kekasih Paksa Rela". Huh?? Blur-blur aku jadinya.

Aku Suka Dermaga Kirana Ni Sebab Dia Cantik

Kat Dermaga Kirana ni kalau sesak dengan orang, memang harapanlah nak dapat angle gambar yang menarik. Yang kat bawah ni pun dekat sejam kat sini barulah aku dapat angle ni. KALAU TAK, YA AMPUN!!! (sebut seperti lontaran suara Ibu Peri) .... RAMAI GILA ORANG KAT SINI. Haha. Tapi tempat ni memang cun! Pastikan kalau korang ke sini, pakai pakaian yang cantik supaya boleh abadikan gambar ootd yang menarik.
Penat Aku Tunggu Tempat Ni Kosng .. Phew!!
Sampan Ni Perhiasan Semata-mata

Dermaga Kirana ni adalah rumah Keong atau rumah rotan yang dibina di atas danau atau dalam bahasa kita tasik bekas lombong bijih timah. Cantik wei tempat ni. Tak puas rasanya spend time kat sini. Yela sibuk cari angle yang best sampai terlupa nak menikmati pemandangan kat sini. Nak datang lagi please!

Group Photo 

Next, MTN Getaways bawa kami ke Rumah Makan Fega yang terletak di Manggar, Belitung. Kalau kat Tripadvisor ni, ramai yang nominate restoran ni sebagai Best Restaurant in Belitung. View kat sini pun cantik and relaxing. Sesiapa nak honeymoon, silalah masukkan restoran ini dalam list tempat makan korang. Kata mereka yang lain, view sunset kat sini cantik.

Rumah Makan Fega, Manggar.
Camana Nak Pergi Sana Ya Pak?
Lepak Situ Pun Boleh Kalau Nak Privacy
Semua Sedap Dan Menepati Selera Aku .. 
Sesi Pecah Lemak Lepas Makan
Sana Sini Bangunan Warna Warni Sempena Laskar Pelangi

Walaupun kat sini kami dihidangkan dengan teh hangat tawar je setiap kali makan, tetapi sebenarnya masyarakat di sini gila kopi. Memang sesuai lah Sis Lin tu pergi sini sebab dia HANTU KOPI. Katanya tak lengkap harinya tanpa kopi. Haha. Sempat juga kami singgah minum kopi di Warkhop Millenium. Aku tak pasti ni ada dalam itinerary ke tak. Macam takde je dan kat sini korang kena bayar sendiri minuman korang tu. Psssttt, Kopi Manggar femes di Indonesia. Sila beli sebagai ole-ole dan ada jual kat souvenir shop.

Jemput Tengok 

Next kami ke Dispudbar Beltim. Susah naw nak sebut nama tempat ni. Berbelit-belit lidahku. Arghh!! Senang cerita ni opis Tourism Belitung. Kot-kot nak cari informasi lebih mengenai Belitung atau event-event di pulau ni bolehlah datang sini. Sebenarnya Dispudbar tu short form bagi perkataan Dinas Kebudayaan dan Pariwisata. Manakala Beltim pula adalah short form bagi Belitung Timur.

Dispudbar Beltim
Penerangan Mengenai Sejarah Dan Kehidupan Masyarakat Belitung

Dan kat Dispudbar Beltim ni ada mini zoo dan juga kedai souvenir. Sempatlah aku curi-curi masa beli Fridge Magnet kat sini kejap sementara tunggu media lain interview orang kat sini.

Benda-benda Ni Ada Dijual Kat Kedai Souvenir Kat Tanjung Pandan, Tapi Fridge Magnet Sini Lagi Better

Lepas settle segala benda, kami pun pulang sebentar ke Green Tropical Village untuk beristirehat, mandi dan solat. Tapi still tak boleh tidur lagi sebab kejap je balik. Nanti kena keluar balik untuk dinner.

Makan malam hari kedua adalah di Rumah Makan Nelayan Seafood.

Rumah Makan Nelayan Seafood


Makanan kat sini aku bagi 3 dari 5 bintang. Paling aku suka udang sambal (sorang seketul, nak lebih? Sila duduk di sebelah rakan anda yang allergik udang.. haha), tempe, dan ikan. Minuman macam biasa teh hangat tawar. 

Nampak Tak Sup Tu? Setiap Kali Makan Pasti Ada. Haha.

Lagi special hari tu jatuhnya birthday si hantu kopi, SIS LIN yang ke 18 tahun. Aku dah memang agak dah ada surprise untuk dia. Huntungla sambut kat oversea. Sis Lin ni boleh pulak blur-blur masa kek sampai depan dia.


Ops, lupa pula. Kat sini korang boleh makan sambil berkaraoke. Jangan malu jangan segan untuk sumbangkan satu dua lagu. Tapi jangan salahkan aku kalau besoknya hujan lebat membasahi bumi Belitung. 😄

Maka selesailah hari kedua kami di Pulau Belitung. Mostly hari ni kami cover di bahagian timur Belitung. Seronok sangat perjalanan hari kedua ni lebih-lebih lagi tour guide kami jenis masuk air dan sekepala. Dikatanya orang kat sini buat Ikan Arowana tu sebagai ikan masin. Sampai ke sudah aku tunggu ikan masin tu. Kau tunggu, aku datang Belitung lagi aku tuntut ya Pak Dadi. Haha.

~ Bersambung.

Percutian ke Pulau Belitung
Pengalaman Bercuti di Pulau Belitung
Apa Yang Best Di Pulau Belitung
Blog Percutian di Pulau Belitung
Lokasi Pulau Belitung


Newer Post Older Post Home

4 comments:

  1. Hahahaha...dendiam ko beli FM ea..ni nak kena pergi balik ni..
    Kalau nak datang lagi Belitung, sehari sebelum DM Pak Dadi suruh sesiap ikannya hahahaha...

    Next time kalau dapat pergi lagi, jom lepak kedai kpi lelama weiii...nak minum bercawan-cawan hahahaha

    ReplyDelete
  2. Menarik juga Pulau Belitung ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. pulau dia cantik .. jernih kebiruan air dia

      Delete
  3. saya dari indonesia dan belum pernah ke belitung T_T

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane