REVIEW THE STRAITS HOTEL & SUITES MELAKA

By | 11/17/2015 01:00:00 am 51 comments
Pengalaman Menginap di The Straits Hotel & Suites Melaka.

View menarik dari bilik 

Menginap di The Straits Hotel & Suites Melaka selama 3 hari 2 malam sangat-sangat menyeronokkan. Apatah lagi dapat bilik menghadap view cantik. Rasa macam taknak keluar bilik pun ada. 

The Straits Hotel & Suites Melaka

The Straits Hotel & Suites Melaka ni antara hotel baru di bandaraya bersejarah Melaka. Masih ada bau-bau baru dan segar. Nak cari hotel ni tak susah pun. Sebab ia dekat je dengan Dataran Pahlawan. Kalau rajin jalanlah kaki dari Dataran Pahlawan. Kalau malas naik beca jelah.


Hotel ni managed by Topotels. Kalau korang nak tau, Topotels ni company Indonesia dan mempunyai banyak hotel di sekitar Indonesia dan di Malaysia, The Straits Hotel & Suites ni adalah yang pertama sekali. Well done!

 Lobi Hotel
 
Self-service kafe di lobi

Hurm, people always said, don't judge a book by its cover. Memanglah kat lobi nampak seperti biasa. Tapi bilik dia meletopppp!! Dahlah meletop, luas gila pula tu bilik dia.. Oh.. emmm .. G!!!

Lift ada 3 .. Jangan berebut!!
Hallway

Hotel ni walaupun dia 4 bintang, tetapi harganya masih affordable lagi. Taklah semahal hotel lain. Kira kalau korang cek harga dia pun, mesti korang terkejut. Sebab tak masuk akal. Murah gila!! 

Access Card
That's my room

Jenis Bilik : Straits Suite

Bilik aku di tingkat 19 dan non-smoking room. Total bilik di hotel ini adalah 352 bilik. Banyakkan? Itu pun selalu FULL. And, masuk-masuk bilik, terus rasa excited dan teruja. Mana taknya, suite ni besar luas sangat. Nak sumbat ramai-ramai pun takpe. 

Ruang tamu dan ruang makan
Dapur, peti ais dan microwave
Mini Bar
Pinggan, sudu & garfu disediakan

Semua bilik di The Straits Hotel & Suites ni ada balkoni di luar. So, bolehlah menikmati pemandangan Melaka dari balkoni. Memang cantik!

 
 
Ruang TV

Bilik ni dilengkapi dengan WIFI percuma dan laju. Yang paling aku suka pasal Straits Suite ni adalah plug elektrik. Banyak gila okay. Tak tipu!! Sampaikan dekat atas bath tub tu pun ada jugak. Tak payah nak berebut dengan Encik H. Hahaha.


Bahagian bath room pula, ada tempat mandi berdiri (standing rain shower) dan juga bath tub. Malangnya aku terlupa nak bawa bubble bar. So, tak dapatlah nak berendam hari tu. Haks!


Kalau korang datang beramai-ramai, bolehlah buka lagi satu bilik ...

3 bilik sekali gus termasuk ruang tamu
Balkoni

Apa yang perlu korang tahu pasal bilik ni :
- WIFI percuma
- ada peti ais, microwave dan tempat masak
- ada balkoni
- ada bath tub dan water heater
- katil bersaiz KING
- aircond yang sejuk
- complimentary mineral water

Penginapan hari tu termasuk sekali dengan sarapan pagi. Haa, ini part paling cantik kat hotel ni, Restoran AMALAKA. Dekorasi kat sini moden dan trend zaman sekarang. *curi idea nak buat kat rumah.. hahaha*  

 

Sebelum jumpa Restoran Amalaka ni, korang akan jumpa gym dan dewan terlebih dahulu.


And last sekali, kita naik tingkat paling atas. Kalau bawa bebudak, tempat ni kira tempat wajib singgah. Kenapa? Sebab bebudak biasanya teruja jumpa kolam renang. Tak gittew? Hahaha. 

Tapi malangnya, kolam kanak-kanak bukanlah kat sini. Kolam renang kanak-kanak masih under construction di tingkat yang sama dengan Restoran Amalaka. Kat atas ni cuma tempat beriadah (kolam renang dewasa dan sauna) sambil melihat panorama dari tingkat atas. 

Memang cantik view dari sini. Siyes !! Nampak laut, nampak Dataran Pahlawan dan lain-lain lagi. Alhamdulillah, cuaca hari tu pula cerah .. Memang lagi cantiklah view Melaka.
Tenung jauh bang.. Hahaha
Tempat BBQ
Sauna, shower room dan toilet for man
Jom kakak bawa korang jenjalan
Infinity Pool ... 
Ambil angin kejap
Tambak lagi dan lagi ...

Parking?? Don't worry. Bagi mereka yang stay sini of courselah FREE. Eh, untung tau. Dari sini boleh jalan kaki je ke Dataran Pahlawan dan Mahkota Parade. Haa, jimatlah duit korang bila stay sini. Kan? Kan? *good idea*



Newer Post Older Post Home

51 comments:

  1. 1)352 Bilik
    2)Norma NML
    3)Saya suka negeri Melaka kerana ianya ianya ada segalanya dari kesenian yang unik,sejarah yang menakjubkan,kaya dengan adat dan budaya,serta syurga makanan dan juga beli belah!

    ReplyDelete
  2. jawapan pertama : 352 bilik
    jawapan kedua : Norma NML

    saya suka negeri melaka kerana terdapat banyak tempat yang menarik untuk di lawati dan makanan yang sedap

    Nama : faizatul nurhanis
    Email : namia.blog@gmail.com

    ReplyDelete
  3. 1. 352 bilik
    2. Norma NML
    3. Saya suka negeri Melaka kerana bandarnya bersejarah, menarik dan banyak kenangan manis tercipta di sana

    Nor diyana binti Anuar
    nordiyanaanuar15@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  4. Syu join..

    1) 352 bilik..

    2) Norma NML

    'Saya suka negeri melaka kerana Melaka merupakan bandaraya bersejarah yang kaya dengan pelbagai jenis muzium, makanan yang sedap dan tempat menarik untuk dilawati.'

    ReplyDelete
  5. alamak..lupa tulis email..

    syuhada salleh

    syuhadasalleh@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapan pertama : the straits hotel mempunyai 352 bilik keseluruhan

      Jawapan kedua : pemenang tahun lepas adalah Norma NML

      "Saya suka negeri melaka kerana banyak tempat-tempat bersejarah yang kita dapat lawat disamping dapat mempelajari sejarah lama. Terkenal dengan makanan laut yang murah dan sedap, Jonker street yang menghidupkan malam2 minggu di melaka, tidak lupa juga beratur berpanas untuk merasa Coconut Shake di Pantai Klebang sangat menyegarkan. Tidak pernah terlepas untuk bawa keluarga melawat kota bersejarah A'Famosa untuk mempelajari nilai2 sejarah di sana. Pemandang Kota Melaka yang memang unik dengan bangunan bersejarah, tidak lupa bangunan lama dan baru, tidak pernah mengecewakan kami semasa bergambar. Saya ingin sekali ke sana jika diberi peluang lagi.

      Email : wawa_mk7@live.com

      Delete
  6. Jawapan pertama : the straits hotel mempunyai 352 bilik keseluruhan

    Jawapan kedua : pemenang tahun lepas adalah Norma NML

    "Saya suka negeri melaka kerana banyak tempat-tempat bersejarah yang kita dapat lawat disamping dapat mempelajari sejarah lama. Terkenal dengan makanan laut yang murah dan sedap, Jonker street yang menghidupkan malam2 minggu di melaka, tidak lupa juga beratur berpanas untuk merasa Coconut Shake di Pantai Klebang sangat menyegarkan. Tidak pernah terlepas untuk bawa keluarga melawat kota bersejarah A'Famosa untuk mempelajari nilai2 sejarah di sana. Pemandang Kota Melaka yang memang unik dengan bangunan bersejarah, tidak lupa bangunan lama dan baru, tidak pernah mengecewakan kami semasa bergambar. Saya ingin sekali ke sana jika diberi peluang lagi.

    Email : wawa_mk7@live.com

    ReplyDelete
  7. Jawapan pertama : the straits hotel mempunyai 352 bilik keseluruhan

    Jawapan kedua : pemenang tahun lepas adalah Norma NML

    "Saya suka negeri melaka kerana banyak tempat-tempat bersejarah yang kita dapat lawat disamping dapat mempelajari sejarah lama. Terkenal dengan makanan laut yang murah dan sedap, Jonker street yang menghidupkan malam2 minggu di melaka, tidak lupa juga beratur berpanas untuk merasa Coconut Shake di Pantai Klebang sangat menyegarkan. Tidak pernah terlepas untuk bawa keluarga melawat kota bersejarah A'Famosa untuk mempelajari nilai2 sejarah di sana. Pemandang Kota Melaka yang memang unik dengan bangunan bersejarah, tidak lupa bangunan lama dan baru, tidak pernah mengecewakan kami semasa bergambar. Saya ingin sekali ke sana jika diberi peluang lagi.

    Email : wawa_mk7@live.com

    ReplyDelete
  8. terlupa bg details

    Mohamad atif bin mohamad nadzir
    atifnadzir@gmail.com

    ReplyDelete
  9. 1. Jumlah bilik 352
    2. Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana bandaraya bersejarah , makanan laut yang segar , seni bina menarik ,serta adat dan budaya yang unik.

    Nama : Hasnidar Ramly
    Emel : cempaka_1002@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. 1. 352 bilik kesemuanya
    2. Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana Masakannya Enak, Lautnya terbentang, Adatnya tak telan dek zaman & Keindahan Afamosa tersegam. (MELAKA)

    Nama : Anfaal Ridhuab
    Email : contact@anfaal-ridhuan.com

    ReplyDelete
  11. 1. the straits hotel mempunyai 352 jumlah bilik keseluruhan.
    2. Pemenang giveaway tahun lepas adalah Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana Slogan Melaka iaitu Melawat Melaka Bersejarah Bererti Melawat Malaysia secara ringkas sudah dapat memberi gambaran apa yang dapat disajikan kepada pelancong oleh penduduk berbilang kaum di sini. Kelainan ini meletakkan Negeri Melaka sebagai salah sebuah destinasi pelancong yang terbilang di Rantau Asia. Pada 7 Julai 2008, Melaka juga telah diikhtiraf oleh UNESCO sebagai sebuah Bandaraya Warisan Dunia dan kini dikenali sebagai "Melaka Bandaraya Warisan Dunia UNESCO". Ini disokong dengan 12 Sub Sektor Pelancongan Negeri Melaka yang terkenal iaitu Pelancongan Sejarah, Pelancongan Budaya, Pelancongan Rekreasi, Pelancongan Sukan, Pelancongan Membeli-Belah, Pelancongan Konvensyen, Pelancongan kesihatan, Pelancongan Pendidikan, Pelancongan Agro, Pelancongan Makan-Makan, Pelancongan Melaka Rumah Keduaku dan Pelancongan Belia. Pendek kata, sampai bila pun saya tidak akan pernah jemu untuk melawat MELAKA.

    Nama : Nooraini Zubir
    Emel : luvly.purple@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Assalam..Sya join..

    Jawapan :

    1 . Terdapat sebanyak 352 bilik di The Straits Hotel & Suites

    2. Pemenang pertama giveaway tahun lepas ialah Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana terdapat banyak tempat-tempat peninggalan sejarah seperti A Famosa , Makam Hang Jebat , Makam Hang Kasturi , Perigi Hang Li Poh , Perigi Hang Tuah dan banyak lagi.Selain itu Melaka juga kaya dengan tempat makan-makan yang menarik dan tak seah kalau tak ke Melaka tidak menikmati asam pedas yang pelbagai.Selain asam pedas yang famous di sana ialah coconut shakes.Selain itu Melaka mempunyai seni bina yg menarik dan unik.

    Nama : Nafisah
    Email : fisyayusof87@gmail.com

    ReplyDelete
  13. 1. Hotel ini mempunyai 352 bilik
    2. Pemenang giveaway tahun lepas adalah Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana ia merupakan bandaraya bersejarah & antara negeri-negeri di seluruh Malaysia yang wajib untuk dikunjungi kerana nilai sejarahnya.

    Nama : Rohafiza Abu Halifah
    E-Mail : fieza_amy81@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum..
    1.Terdapat 352 bilik di The Straits Hotel & Suites
    2.Pemenang pertama giveaway tahun lepas ialah Norma NML

    Saya suka Negeri Melaka kerana ianya negeri yang kaya dengan tarikan tempat bersejarah dan mercu tanda yang diperakui menarik di peringkat dunia.Melaka juga kaya dengan pelbagai makanan yang sedap-sadap, tempat-tempat yang menarik yang terlalu banyak sehingga tidak mampu disenaraikan. Saya dah berpuluh-puluh kali datang ke Melaka dan bermacam-macam tempat saya menginap tapi masih tidak jemu untuk turun ke Melaka lagi. Semalam baru balik dari Melaka. Melaka tungguku datang lagi!!

    Email: aslinakamaludin_83@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum.

    1. 352 jumlah bilik di The Straits Hotel & Suites
    2. Norma NML

    Saya suka Negeri Melaka kerana disini lah asal usul ibu bapa saya dan Melaka mempunyai kunikannya yang tersendiri.

    Nama: Siti Nasuha Binti Abd Wahab
    Email: cikpuanfairul@gmail.com

    ReplyDelete
  16. assalammualaikum

    1. Bilik di The Straits Hotel & Suites ada 352.
    2. Pemenang pertama giveaway tahun lepas ialah Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana makanan yang ada. Semua jenis makanan dari Portugis, Baba Nyonya, Melayu dan tidak lupa makanan laut yang sememangnya menjadi kegemaran sekeluarga. Menginap di Melaka ibarat meniti memori dari zaman kecil sehingga dewasa. Dulu giliran saya mendengar celoteh arwah abah menceritakan sejarah Melaka. Kini saya pula berceloteh kepada anak-anak mengenai keindahan negeri Melaka. Berpuluh kali berkunjung ke Melaka tetapi tidak pernah jemu dengan Negeri yang penuh dengan sejarah tersendiri ini.

    kolin zainal
    collin3108@yahoo.com
    www.alialisakreatif.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. Salam tatie!
    Jawapannya :
    1) Bilangan bilik di The Straits Hotel & Suites ini ialah 352
    2) Pemenang pertama giveaway tahun lepas ialah Norma NML

    Slogan :
    Saya suka negeri Melaka kerana negeri tersebut merupakan asal-usul kelahiran bapa saya yang berketurunan Portugis dan sejak kecil bapa saya kerap membawa kami sekeluarga ke Melaka untuk bercuti di samping memperkenalkan pelbagai nilai & peninggalan sejarah. Kini, sudah tentu saya ingin membawa keluarga kecil saya pula untuk mengunjungi dan melawati negeri Melaka yang semakin pesat membangun & terkenal dengan harapan negeri Melaka akan dekat dengan hati anak-anak saya pula!

    * hari ni anniversary saya! semoga penginapan ni menjadi hadiah anniversary saya yg ke-8! amin!!

    email : marina@dk-schweizer.com
    insta : marinalindabiggs
    fb : Marina Linda Biggs

    ReplyDelete
  18. jawapan 1 : 352 bilik
    jawapan 2 : NORMA NML

    Slogan saya :

    SAYA SUKA NEGERI MELAKA KERANA MELAKA SINOMIN DENGAN SEJARAHNYA. MELAKA ADALAH NEGERI MESRA KELUARGA. DI MELAKA UNTUK KANAK - KANAK TAHU SEJARAHNYA, DIMELAKA UNTUK KELUARGA BERSATU, DI MELAKA SAHABAT KEKAL MENJADI SAHABAT KERANA MEMORI TERBINA BERSAMA SEJARAH MELAKA.

    ReplyDelete
  19. Jawapan 1 : 352 bilik
    Jawapan 2 : NORMA NML

    Slogan saya :

    SAYA SUKA NEGERI MELAKA KERANA MELAKA SINOMIN DENGAN SEJARAHNYA. MELAKA ADALAH NEGERI MESRA KELUARGA. DI MELAKA UNTUK KANAK - KANAK TAHU SEJARAHNYA, DIMELAKA UNTUK KELUARGA BERSATU, DIMELAKA SAHABAT KEKAL MENJADI SAHABAT KERANA MEMORI TERBINA BERSAMA SEJARAH MELAKA.

    Nama penuh : Nor alyaa binti Ahmad
    email : alyaa@uniten.edu.my

    ReplyDelete
  20. Assamualaikum W.B.T

    1. Terdapat 352 bilik di The Straits Hotel & Suites
    2. Pemenang pertama giveaway tahun lepas adalah milik Norma NML

    Saya suka Negeri Melaka kerana negeri Melaka merupakan satu-satunya negeri yang berkisahkan tentang pahlawan. Selain itu, keunikan negeri Melaka dari segi kepelbagaian budaya terutama kewujudan Baba Nyonya. Setelah 5tahun belajar di Melaka, saya seringkali merindui suasana di sana. Walaupun bandarnya tidak hidup dan meriah seperti Kuala Lumpur tetapi bagi saya Melaka mempunyai keistimewaan dan keunikan tersendiri :)

    Email: nurulsyamimiabdwahab@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  21. 1. 352 buah bilik

    2. Norma NML

    Saya suka negeri melaka kerana :

    Negerinya kecik tapi bersejarah,
    Banyak juga tempat menarik,
    Tersangat la rugi kalau tidak diziarah,
    Sebab hati sudah tertarik.

    Dikenali dengan budaya baba nyonya,
    Bangunan bersejarah sangat terpelihara,
    Wajib dimakan asam pedasnya,
    Pasti hati rasa gembira.

    Melaka pesat membangun tak terkira,
    Demi kejayaan masa akan datang,
    Namun sejarah tetap dipelihara,
    Demi anak cucu akan datang.

    Atifah izzati wahab
    Pinkteddy84@gmail.com


    ReplyDelete
  22. As salam..

    Jawapan :

    1. Jumlah bilik di The Straits Hotel dan Suites adalah 352 bilik.
    2. Pemenang pertama giveaway tahun lepas adalah Norma NML

    Slogan saya :

    Saya suka Negeri Melaka kerana Melaka merupakan negeri yang kaya dengan sejarahnya yang tersendiri. Persekitarannya yang bersih dan pelbagai tempat bersejarah untuk dilawati juga antara faktor yang membuatkan saya sekeluarga ingin berkunjung ke Negeri Melaka. Selain itu, Melaka juga terkenal dengan pelbagai makanan yang menarik seperti Asam Pedas Melaka, Coconut Shake Klebang dan sebagainya. In shaa Allah, ada rezeki saya ingin membawa anak-anak untuk bercuti ke Melaka pada masa akan datang. Mana tahu ada rezeki saya untuk menang memandangkan pada 2 Disember nanti adalah hari kelahiran saya yang ke-29.. :)

    Nama : Noorul Huda binti Othman
    Email : noorulhuda0212@gmail.com

    ReplyDelete
  23. Kiranya akak tak leh join la ni...huhu ;)

    ReplyDelete
  24. Hi Tatie.

    1. 352 bilik
    2. Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana Melaka kaya dengan tempat-tempat yang masih kukuh dek tinggalan sejarah, keunikan the mix cultures dari pelbagai kaum dan bangsa, pelbagai makanan tempatan yang wajib diterokai, dan last but not least, Melaka adalah salah satu tempat yang disenaraikan sebagai "Tempat yang harus dikunjungi di Rantau Asia", so I really need to go there to experience it by my self! :)

    Faten Naseha Razali
    fatenrazali@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Salam ,

    Jawapan :

    1. The Straits Hotel & Suites mempunyai 352 bilik .

    2. Pemenang untuk give away tahun lepas ialah Norma NML

    Saya suka Negeri Melaka kerana Negeri Melaka mempunyai banyak tempat yang harus di lawati . Negeri Melaka juga mempunyai sejarah yg hebat dan terkenal pada masa dahulu . Binaan sejarah seperti Kota A Famosa masih lagi wujud dan merupakan lokasi yang wajib di lawati jika ke Negeri Melaka . Negeri Melaka juga kaya dgn budaya dan makanan yang lazat seperti asam pedas . Negeri Melaka telah di isytiharkan sebagai UNESCO WORLD HERITAGE site pada tahun 2008 dan telah menjadikan Negeri Melaka sebagai lokasi yang harus di lawati jika berkunjung ke Malaysia .

    Muhamad Hazwan
    hazwan_17@yahoo.com

    ReplyDelete
  26. Salam..nak join..hehe

    Jawapan :

    1)The Straits Hotel & Suites ada 352 bilik
    2)Pemenang giveaway tahun lepas Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana selain mempunyai sejarah yang tersohor, lokasi pelancongan yang menjadi tumpuan orang ramai dan makanan yang sedap-sedap, Melaka juga terkenal dengan kebersihan tidak kira di bandar atau di kampung-kampung. Walaupun negerinya kecil dan padat tetapi kebersihan dan kecantikan asli negeri Melaka masih diperlihara. I love Melaka. Saya berada nun jauh di pantai timur. Izinkan saya untuk melihat keindahan negeri Melaka ini dengan suami tersayang. Nak honeymoon lagiiiiiiiii...

    Tq Izzati buat contest..walaupun macam tipis je nak menang,,haha..moga ada rezeki saya..Salam

    Sitinurhaya Binti Othman
    sitinurhaya_86@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  27. Salam,

    Jawapannya :
    No.1 - The Straits Hotel & Suites mempunyai 352 bilik suites
    No.2 - Pemenang give away tahun lepas ialah Norma NML

    Saya suka Negeri Melaka kerana tak perlu cerita, Satu dunia dah tahu. Jom explore...!!

    Nina Mirza
    nina.azlan1@yahoo.com

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum Tatie:

    Jawapannya :

    1. ada 352 bilik
    2. Pemenangnya adalah Norma NML

    Saya suka Negeri Melaka kerana ia ibarat melawat satu Malaysia. Makanan yang lazat, penduduk yang berbilang bangsa dan budaya, negeri yang kaya dengan Sejarah. Apa tunggu lagi, semuanya ada di sini. Meh le ke Melake..

    Nurul Hayati
    nurulhayati_88@yahoo.com

    ReplyDelete
  29. 1. 352 Bilik
    2. Norma NML

    Saya suka Negeri Melaka kerana ianya [M]enarik [E]legan [L]awa [A]wesome [K]aya budaya [A]mazing

    Shereen Sow
    shereensow89@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum Tatie ....

    Jawapan:

    1. 352 bilik
    2.Norma NML

    Saya suka Negeri Melaka ķerana negeri yang kaya dengan tarikan tempat-tempat bersejarah dan mercu tanda yang diperakui menarik di peringkat dunia .selain daripada itu tarikan pulau pantai ,taman tema,tarikan zoo dan dan tempat makanan yang menarik juga menjadikan Melaka satu tempat istirehat yang perlu dikunjungi .

    Melaka destinasi percutian yang menyeronokkan kami sekeluarga..."amazing things can happen when a family comes together to do things together "

    Nelly Shanini Shamsuddin

    nellyshanini@yahoo.com

    ReplyDelete
  31. Salam Tatie..nak join juga ya..

    Jawapan 1: 352 bilik di The Straits Hotel and Suites Melaka
    Jawapan 2: Norma NML
    Saya suka negeri Melaka kerana negeri inilah yang menyatukan cinta arwah mak dan ayah sehingga lah kini masuk ke 34 tahun. Kalau orang lain datang ke Melaka kerana sejarahnya..kami adik bradik datang ke Melaka kerana mengimbas kembali kenangan muda mudi kedua ibu bapa kami..Sehingga hari ni, walaupun arwah mak dah tak de, ayah akan sentiasa pulang ke Melaka untuk dia mencari ketenangan kerana di sanalah detik permulaan cinta mereka berputik ;)

    Tq Tatie..All the best semua!

    Diya Nadia
    www.pinkymomma.com
    diyamusa@gmail.com
    Slogan: Saya suka

    ReplyDelete
  32. Jawapan Soalan 1 : ada sebanyak 352 Bilik di The Straits Hotel & Suites Melaka
    Jawapan Soalan 2 : Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana bermacam sejarah ada di sana, banyak tempat-tempat menarik di melaka untuk dijadikan tempat percutian keluarga.. Saya teringin nak ke Melaka lagi kerana seumur hidup saya, baru SEKALI saya ke melaka.. itupun ketika itu bersama trip Belia 4B cawangan Perak.. keseronokan ke Melaka belum dapat saya kecapi betnar2 kerana waktu yang singkat di Melaka ketika itu belum membuatkan saya puas menikmati bermacam tempat menarik di Melaka..

    Tengkubutang

    http://tengkubutang.blogspot.my
    tengkubutang@gmail.com
    Instagram : @tengkubutang

    ReplyDelete
  33. Assalam...

    jawapan : 1)352 bilik
    2) Norma NML

    saya suka negeri Melaka kerana pada saya ada sesuatu yang tidak boleh digambarkan dengan kata2 apabila tiba di Melaka ....satu perasaan yg sukar dirungkaikan dan hanya yg pernah menjejakkan kaki di negeri melaka saja yg dpt merasainnya

    bakri zakaria

    nellyshanini@yahoo.com

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum

    Jawapan saya:
    1) Jumlah bilik: 352 bilik
    2) Pemenang tahun lepas: Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana 1 sebab utama iaitu Melaka memberikan 1 memori kenangan terindah yang berpanjangan untuk isteri dan anak-anak setiap kali ke sana. Mereka gembira, saya pasti 100 kali lebih gembira. Melaka, tunggu kami datang!

    Nama: Ahmad Hafiz Mohd
    Emel: ahmadhafiz83@gmail.com

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum,

    Jawapan (1) : 352 buah bilik
    Jawapan (2) : Norma NML


    Slogan :

    Saya suka negeri Melaka kerana,

    Negerinya kecil,mudah untuk ke sana ke mari.

    Trafiknya lancar,tak perlu pening kepala kerana jam.

    Kos sara hidup rendah, makan pun murah dan sedap.

    Lampu jalan banyak, bagus untuk keselamatan.

    Banyak tempat menarik dan bersejarah boleh diziarahi, boleh bawa anak-anak dan keluarga.


    Syamsul Hadi
    maysizm@yahoo.com

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum,

    Jawapan (1) : 352 buah bilik
    Jawapan (2) : Norma NML


    Slogan :

    Saya suka negeri Melaka kerana,

    Negerinya kecil, mudah untuk ke sana dan ke mari.

    Trafiknya lancar,tidak perlu pening kepala kerana kesesakan.

    Kos sara hidup rendah,makan pun murah dan sedap-sedap belaka.

    Lampu jalan banyak dan cantik-cantik, bagus untuk keselamatan dan pemandangan malam.

    Banyak tempat menarik dan bersejarah boleh dilawati, boleh bawa seluruh keluarga dan eratkan silaturahim.


    Syamsul Hadi
    maysizm@yahoo.com

    ReplyDelete
  37. 1) Berapakah bilangan bilik di The Straits Hotel & Suites ini? = 352 bilik
    2) Siapakah pemenang pertama Giveaway Anniversary tahun lepas? = NORMA NML

    Saya suka negeri Melaka kerana, menempatkan pelbagai destinasi menarik yg boleh dilawati seperti Kota A'Famosa, Dataran Pahlawan, Pantai Klebang, yang pasti turut boleh menziarah family kakak di Melaka. Dan yg lebih penting kedudukan The Straits & Suites Hotel Melaka adalah srategik, mana lah tahu boleh celebrate birthday isteri tersayang di hotel ni pulak nanti.

    - Muhd Zul Helmei Abdul Rashid
    - puterahelmei@email.com

    puterahelmei.blogspot.com

    ReplyDelete
  38. Jawapan:
    1. 352 bilik
    2. Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana bandar moden kaya dengan warisan lama, keenakkan onde-onde keunikkan masyarakat cina-baba, peninggalan khazanah kekal terpelihara.


    ayu rafikah mohd amin
    ayuarjuna@gmail.com

    ReplyDelete
  39. Jawapan:
    1. 352 bilik
    2. Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana bandar moden kaya dengan warisan lama, peninggalan khazanah cantik kekal terpelihara, kehebatan kuih onde-onde serta asam pedas sajian tradisi enak tidak terkata, masyarakat berbilang kaum seperti kaum baba nyonya menjadikan Melaka unik di mata dunia, Nah ternyata Melaka negeri yang sentiasa menjadi pilihan destinasi percutian terbaik buat seisi keluarga.

    Ayu Rafikah Mohd Amin
    ayuarjuna@gmail.com

    ReplyDelete
  40. Hi Tatie!

    Jawapan 1: 352 bilik yang luas gedabak
    Jawapan 2: Puan/ Cik Norma NML

    Slogan:

    Saya suka Negeri Melaka kerana....

    Terkenal dengan Asam Pedas nan enak,
    Pantai Klebang cantik Coconut Shake sedap belaka,
    Nak pergi kali ini bawa anak,
    Boleh rehatkan minda di The Straits Hotel & Suites Melaka.

    Nur Ainnadjla Mohd Baharudin
    ellanadjla@gmail.com

    ReplyDelete
  41. Jawapan 1 : 352 buah bilik
    Jawapan 2 : norma nml
    Slogan :

    " melaka merupakan negeri bersejarah dan juga dikenali sebagai negeri hang tuah dimana dalam byk negeri dalam malaysia negeri melaka merupakan negeri paling banyak sejarah terciptanya tamadun melayu. Slogan "MELAWAT MELAKA BERERTI MELAWAT MALAYSIA" tercipta kerana melaka kaya dengan tempat yang menarik dan bersejarah. Manakala bagi kerajaan negeri melaka pula mereka menggunakan slogan "MELAKA MAJU NEGERIKU SAYANG, NEGERI BANDAR TEKNOLOGI HIJAU". Dan banyak kenangan manis bersama2 tuan owner blog ini izzati ghafur.. 😚😚

    ReplyDelete
  42. Assalam Tatie,

    Jawapan:-

    1. Terdapat 352 bilik di The Straits Hotel & Suites Melaka
    2. Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana banyak tempat bersejarah boleh di lawati, banyak pilihan makanan yang sedap belaka, negeri yang bersih, cantik dan aman, banyak shopping mall yang boleh diterjah, tempat dating saya dan suami yang paling romantik, kalau boleh tiap-tiap minggu hendak ke Melaka kerana Melaka dekat di hati. Tak sabar nak ber”babymoon” di The Straits Hotel & Suites Melaka kerana teruja melihat gambar-gambar di blog Tatie.

    Thanks Tatie….!!!

    Nama : Siti Nor Azaidah Fairuz bt Md Rahim
    email : azaidahfairuz@gmail.com

    ReplyDelete
  43. Salam Tatie..nak join juga ya..

    Jawapan 1: 352 bilik di The Straits Hotel and Suites Melaka
    Jawapan 2: Norma NML
    Saya suka negeri Melaka kerana negeri inilah yang menyatukan cinta arwah mak dan ayah sehingga lah kini masuk ke 34 tahun. Kalau orang lain datang ke Melaka kerana sejarahnya..kami adik bradik datang ke Melaka kerana mengimbas kembali kenangan muda mudi kedua ibu bapa kami..Sehingga hari ni, walaupun arwah mak dah tak de, ayah akan sentiasa pulang ke Melaka untuk dia mencari ketenangan kerana di sanalah detik permulaan cinta mereka berputik ;)

    Tq Tatie..All the best semua!

    Diya Nadia
    www.pinkymomma.com
    diyamusa@gmail.com

    ReplyDelete
  44. Assalam Tatie,

    Jawapan:-

    1. Terdapat 352 bilik di The Straits Hotel & Suites Melaka
    2. Norma NML

    Saya suka negeri Melaka kerana banyak tempat bersejarah boleh di lawati, banyak pilihan makanan yang sedap belaka, negeri yang bersih, cantik dan aman, banyak shopping mall yang boleh diterjah, tempat dating saya dan suami yang paling romantik, kalau boleh tiap-tiap minggu hendak ke Melaka kerana Melaka dekat di hati. Tak sabar nak ber”babymoon” di The Straits Hotel & Suites Melaka kerana teruja melihat gambar-gambar di blog Tatie.

    Thanks Tatie….!!!

    Nama : Siti Nor Azaidah Fairuz bt Md Rahim
    email : azaidahfairuz@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Jawapan :

    1.352 bilik
    2. Norma NML
    3. Slogan :Saya suka negeri Melaka kerana saya dapat nikmati cendol durian,cendol pulut kegemaran saya sambil menikmati kecantikan bangunan Stadhuys Melaka sambil melihat gelagat pelancong dari luar negarayang mencuba cendol buat pertama kalinya.Selain itu, saya dapat menikmati asam pedas kegemaran saya bertentangan dengan pemandangan Taming Sari yang menjulang tinggi.Boleh dikatakan makanan di Melaka sangat mengujakan dan sangat menyelerakan.Disamping itu, peninggalan bangunan bersejarahnya sangat mengkagumkan samada dari segi penjagaan dan pemuliharaan bangunan tersebut.Rakyatnya yang berbilang kaum dan bangsa sangat peramah memudahkan lagi percutian saya di Melaka dan saya tidak teragak-agak untuk ke Melaka buat kali yang seterusnya.

    NUR HAFIZAH AYU MOHAMAD
    mnurhafizahayu@yahoo.com

    ReplyDelete
  46. Jawapan:

    1. 352 bilik
    2. Norma NML
    3. Slogan: Saya suka negeri Melaka kerana negerinya cantik, bersih dan aman serta trafiknya lancar. Banyak tempat menarik yang boleh dilawati seisi keluarga. Malahan, banyak makanan menarik yang boleh dimakan di sini seperti asam pedas, coconut shake klebang, keria gula melaka, cendol dan macam-macam lagi.
    Negeri Melaka jadi sebutan,
    Negeri pelancong jolokan diberi;
    Asam pedas jadi rebutan,
    Makan bertambah tak ingat diri.

    SITI NAJIHAH BINTI ZUKEFLI
    jiehazukefli@gmail.com

    ReplyDelete
  47. Jawapan:
    1.352bilik
    2.Norma Nml

    Saya suka negeri melaka sebab kak tatie membuatkan saya suka dengan negeri ini haha.

    Mohd.Norhiedayatullah Bin Abdul Rahman
    Chaeunkyul@gmail.com
    Alaa lambat 😂

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane