PERKAMPUNGAN GAJAH TASIK KENYIR

By | 8/21/2015 12:04:00 am 2 comments
Bersawang kejap blog Kisah Tatie untuk beberapa minggu ni. Mana taknya, orang jauh pulang bercuti. Sekali sekala diorang balik cuti summer .. Kenalah entertain. Ye dop? Hihihi. 

Dalam pada masa yang sama sempatlah ke beberapa tempat such as Jakarta, Legoland, Singapore and etc, etc. Tapi sayangnya banyak event tak dapat pergi dek kerana kepadatan jadual setiap hari. Ada je benda yang kitorang nak buat. Isk, isk, isk.

Well, aku masih hutang dengan korang story Terengganu. Tak habis lagi bicara pasal negeri Terengganu. Macam aku khabarkan tahun lepas, Tasik Kenyir kini bukan sekadar tasik. Ada macam-macam benda kat sini.

Seperti Perkampungan Gajah Tasik Kenyir ..!! 


Perkampungan Gajah Tasik Kenyir atau in English, Kenyir Elephant Village ni baru je dibuka tahun lepas. Lebih kurang seperti yang sedia ada kat Pahang tu, kat sini pun ada keistimewaannya tersendiri. Tapi kejap je gajah-gajah ni membesar. 

Kunjungan tahun lepas, tempat ni baru dibuka beberapa minggu, kunjungan sekali lagi tahun ni .. Oh gosh ...!! Banyak betul perubahan yang ada kat sini.

Meniti jambatan gantung

Lokasinya di Sungai Telemong, Hulu Terengganu. On the way to Tasik Kenyir, nampaklah Perkampungan Gajah ni. Kalau sesat, tanya je local. Sure diorang tahu punya. Hehe.


Kat sini juga ada jambatan gantung dan menara tinjau di mana korang boleh melihat sendiri habitat gajah ni. Lagi feel tau!! Bukan jenis macam kat zoo. 


PERTUNJUKAN GAJAH 


Korang boleh menyaksikan pertunjukan gajah dan bagi diorang makan. Gajah-gajah ni memang bijak. Terpegun kejap tengok aksi diorang ni. Then, dari situ bolehla ke sungai berhampiran untuk sesi mandikan gajah dan sebagainya.


Comel tak gajah-gajah ni??? Comel kan?? Kan??


SESI MANDIKAN GAJAH


Luas gila tempat ni. Adalah lebih kurang 109 hektar. Alang-alang ke Tasik Kenyir, singgahlah ke sini sekali. Sambil datang tu, sambil la derma dengan membeli tebu yang diorang jual masa pertunjukan gajah tu. Hasil jualan tebu tu akan disalurkan ke gajah-gajah ini juga nanti. Hehehe.


Waktu Operasi
9 am - 5 pm (setiap hari) 
Jumaat (ditutup kejap jam 12.30-2.30 pm)


Newer Post Older Post Home

2 comments:

  1. ramai orang sibuk sibuk nak keluar negara, sedangkan dalam malaysia ni banyak tempat menarik yang boleh dikunjungi

    ReplyDelete
  2. hmmm great post ,thanks so much

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane