TARIKAN TERBARU DI TASIK KENYIR TERENGGANU

By | 7/10/2015 12:36:00 pm 3 comments
Ramai yang tanya, aku tak travel ke bulan Ramadan ni. Sememangnya mood nak travel tu ada. Cuma kali ni aku rasa, baiklah aku spend time kat rumah. Lagipun inilah masa untuk berehat dan menikmati bulan Ramadan. Tapi adalah juga curi-curi masa ke Genting kejap last week. Selebihnya kat rumah.

Sebenarnya banyak entri bersarang kat draft. Tapi dek kerana Ramadan, aku tundakan kejap cerita pasal travel. Mesti korang rindu cerita travel aku kan? Eleh, ngaku jelah. Hahaha. *perasan*

Kenyir Water Park | Taman Air Tasik Kenyir

Ingat lagi tak percutian ke Tasik Kenyir aku tahun lepas masa Squid Jigging Festival 2014? Tahun ni event yang sama cuma explore tempat yang berbeza. Tahun ni relax sikit. Sempatlah aku amek kesempatan hirup udara segar sambil menghayati ciptaan Illahi ni. Link tahun lepas, rujuk sini :


Hasil tulisan aku di ruang Cuti-cuti Bajet .Com Utusan Malaysia

Tasik Kenyir makin lama makin maju. Kalau dulu hanyalah alam semulajadi di tasik buatan manusia ni, tetapi kini siap ada Kenyir Water Park yang baru je dibuka akhir bulan Mei.

Jeti Pengkalan Gawi

And masa trip ke sini baru-baru ni, kami diberi peluang merasai sendiri keseronokan di Kenyir Water Park ni atau dalam bahasa Melayu, Taman Tema Air Tasik Kenyir. Dengar cerita kos pembinaan taman tema air ni je dah menelan belanja sebanyak RM7.5 juta. Gulp!!
Naik bot dari Pengkalan Gawi

Berkeluasan 2 hektar, taman tema ini bakal menarik minat pelancong dari luar untuk datang ke sini. Tapi aku datang hari tu macam tak siap lagi semuanya. Just a small place. Maybe datang lagi sekali, mahu terjojol biji mata tengok tempat ni. Muahahaha.


Dari Jeti Pengkalan Gawi nak ke sini dekat je. Dalam 4 minit. Alah, bertentangan je. Belum panas punggung dah sampai. Hahaha.

Paddle Boat RM5/seorang

Aku perhatikan kat sini terbahagi kat atas darat dan juga kat tasik. Tapi nak lagi best, pergilah kat area tasik. Tasik ni dalam tau. Abang tu kata 30 meter ke dalam. Tapi kalau tak dalam, takkan Gopro si Moka yang terjatuh tak jumpa-jumpa kan? Sah, memang dalam!! Hahaha.


Bahagian Tasik (wajib pakai life jacket)


Dan kat sini nanti lengkap dengan chalet, surau, kafe dan peti simpanan. Bilanya tu...?? Entahlah. Kalau diberi kesempatan join Squid Jigging Terengganu lagi tahun depan, nanti aku update korang ya. Hehehe. In a meantime, korang rajin-rajinlah ke sini.

Gazebo untuk disewa RM15/satu.
Pandangan Dari Atas
Yang belakang sekali berjanggut tu Anil Kapoor ... Eh? :p

Taman tema air ni dibuka dari jam 10.30 pagi hingga 5 petang. Aku sarankan korang check weather dulu sebelum ke sini. Bayaran masuk ke Kenyir Waterpark ni pun takdelah mahal mana.

RM20 (dewasa)
RM10 (kanak-kanak)

Pesanan aku :
- Check weather sebelum datang
- Dilarang bawa makanan
- Kalau nak cepat, silalah balik sebelum tutup. Sebab bot untuk ke Pengkalan Gawi tak banyak. Turn by turn. Siapa lambat, dia kenalah menunggu lama.
- Bawa baju secukupnya
- Bawa duit secukupnya
- Bawa pelampung anak-anak, boleh sewa tapi mahal sikitlah
- Line telefon kejap ada, kejap takde
- Have fun!!!

Jangan lupa like facebook mereka

Newer Post Older Post Home

3 comments:

  1. Kalau Moka baca post ni, confirm hati hancur berderai. ahaha!

    Tapi takpa, yang patah tumbuh, yang hilang berganti weh!

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane