MASALAH UTAMA AKU KETIKA TRAVEL SOLO ....

By | 2/03/2015 12:12:00 am 11 comments
Berjalan berseorangan adakalanya amat menyeronokkan. Ketika itulah kita dapat mengenali diri kita. Samaada kita ni seorang yang berdikari, berani dan yakin. Dalam pada masa yang sama juga dapat menguji kekuatan yang terdapat dalam diri kita.  Tak susah mana travel solo ni. Siyes!

Tapi ramai yang tidak berani. Ada yang bimbang tentang keselamatan, ada yang kata sunyi dan macam-macam lagi. Memang aku tak nafikan. Tapi kalau cakap pasal keselamatan, dalam rumah pun tak selamat, dalam kereta pun tak selamat. Kannn?? So, why bother?


Travel solo juga dapat berjimat. Hewhew. Dimana korang boleh save more money. Mengembara tu kan memang digalakkan dalam Islam, seperti mana kata pepatah, jauh perjalanan luas pemandangan. Doa orang bermusafir juga amat mustajab. 

Tapi, ada satu masalah utama ketika mengembara. APAKAH MASALAH UTAMA?? Haaa, apakah?? Masalah takde orang nak amek gambar. Hahaha. Eh, siyeslah. Ini masalah utama kalau travel solo. Nak minta tolong orang segan, nak amek gambar sendiri (selfie) rasa menyampahla pulak asyik-asyik nak selfie. Jadi apa jalan penyelesaiannya??



Memandangkan aku kerap kali menghadapi masalah sebegini, maka aku boleh buat rumusan berdasarkan pengalaman lepas. Sebenarnya tak susah mana pun. Ia bergantung pada destinasi yang korang nak pergi. Berdasarkan pengalaman aku, kat Osaka (Japan) lah paling mudah sekali. Kat sana banyak solo traveller. Jadi tak susah nak minta tolong diorang. Tapi nak ke diorang tolong??

TIPS MINTA STRANGER AMBILKAN GAMBAR

1) First sekali target dulu mana orang yang korang nak minta tolong
Benda ni serious. Tak boleh sesuka hati je nak minta tolong orang. Karang tak pasal-pasal kamera atau handphone kena bawa lari. Pentingkan? Ni first sekali aku tengok. Perhatikan sekeliling. 

2) Bila dah target, cuba try pergi dekat-dekat dia dan lalu depan dia
Selalunya aku target orang travel solo atau orang yang tak sibuk. Janganla minta tolong orang yang tengah terkocoh-kocoh berjalan. Memang minta pelempanglah jawabnya. Haha.

3) Then, bila tengok line clear, maka, tegurlah. 
Jadi berani dan tebalkan muka. Say hi dan minta pertolongan untuk ambilkan gambar. Lagi bagus kalau korang tegur dan minta pertolongan orang yang travel solo. Kengkadang diorang juga memerlukan pertolongan. Ha, kira I help you and you help me backlah. Tak salahkan?

4) Jangan lupa, say thank you bila diorang dah ambilkan gambar
Tahukah korang, jika korang peramah dan tak lekang dengan senyuman sudah semestinya menarik perhatian mereka untuk berkawan dengan korang. Ada juga yang berpatah balik untuk minta tolong ambilkan gambar. Haaa, yang ni la masa yang sesuai untuk luaskan networking di samping help each other. Hehehe. So, jangan lupa sedekahkan senyuman dan jangan lupa cakap terima kasih.

Dan banyak lagi cara. Seperti contoh, kalau korang join trip yang dianjurkan oleh tour guide, dapatlah mengenali stranger. Bolehlah sama-sama bertukar pertolongan. Tapi ada juga pengalaman masa kat Hong Kong, aku meminta pertolongan minah cina ni, langsung dia buat-buat pekak. Haih, sakitnya hati.

Kata kawan aku, itu normal. Cina dari China Mainland memang macam tu. Bukan pure Hong Kong. Alhamdulillah, masa kat Melbourne, aku jumpa beberapa orang yang travel solo yang sudi tolong ambilkan gambar. Aku memang salah seorang yang tak suka pakai selfie stick (monopod). Entah, seganla pula kalau nak bermonopod. Hahahahahaha.


Jadi pasni bolehlah guna cara-cara kat atas tu. Jangan bimbang, jadilah seorang yang peramah ketika mengembara. Tapi hati-hati, jangan mudah percayakan orang. Perhatikan mereka dahulu sebelum mendekati. Rugilah kalau pergi melancong tapi gambar asyik-asyik selfie je. Sangat membosankan!! Hahaha.

Haaa, kan elok tu gambar bila minta pertolongan orang. Hik, hik.

Newer Post Older Post Home

11 comments:

  1. Satu lagi tips, cari mamat yg muka serius dan bawak DSLR, bukan mamat muka berangan photographer sebab ada DSLR (#modetgkcerminkejap) hahaha! Kalau dia bawak tripod, confirmed lah!

    ReplyDelete
  2. wah... bestnya travel n lagi teruja bla tengok awak sgt berani utk travel solo. pernah juga nk try buat tp blm ada keberanian..hehe. lg pula kompem mak tak bagi. tak per.. insya allah. akan cuba juga.

    bab mnta tlg org ambl gmbar memg kena tebalkan muka.. masa ke korea ari tu pn buat mcm tu juga seb nk ambil gmbar kami bertiga. tp mnta tlg traveller juga la.. sometimes ada juga yg dtg offer nk tlg ambl kan gmbar.. seb tu travel memg best kan =)

    http://zinziemeewah.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. haah la. gambar yg bawah sekali tu paling cantik sbb ada orang tolong ambilkan ekeke

    ReplyDelete
  4. Haha. That's the first world problem bila travel solo. Masalah nak ambil gambar. Selfie dah muak pula asyik dapat mugshot photo je. Apa-apa pun berguna tips yang Tatie berikan. Memang kena berhati-hati bila nak minta tolong orang lain ambilkan gambar.

    ReplyDelete
  5. ehem....aku pom malu weh nak selpi je manjang bila travel solo...haha last2 upload pic panorama jer

    ReplyDelete
  6. cantiknya permandangan........ huhuhu

    ReplyDelete
  7. Nk pegi travel solo trip tp pakej hotel tk de utk solo. Smue nya twin triple quad. Ade suggestions tak?

    ReplyDelete
  8. betul tu, masalah nak amik gambar, memang masalah!

    ReplyDelete
  9. bkn ke mslh utama travel solo adalah komunikasi....klu pandai english....tiada hal kot...mohon tip....nak bljr tvrl solo

    ReplyDelete
    Replies
    1. komunikasi? tu takde masalah ... beberapa kali juga pergi ke negara yang orangnya tak reti cakap english... tapi gunalah sign language. or kita selalu buat save gambar tempat dalam hp. so tunjukkan je.

      reti cakap english ke tak reti ke tu small matter. bukan semua negara orangnya reti cakap english. mostly negara yg saya pergi diorang lagi proud cakap bahasa diorang. except great britain lah. hahaha

      Delete
  10. Ok...tq....so blh jinak2 trvl solo ke eropah la slp ry nie...

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane