PERCUTIAN SUPERSTAR LIBRA BERSAMA PAK NIL (PHUKET)

By | 1/08/2015 01:48:00 pm 3 comments
Lenanya tidur di atas kapal Superstar Libra. Biarpun bilik bersaiz comel, tetapi suasananya sangat selesa. Bagi yang takut laut, korang tak payahla takut untuk naik Star Cruise. Sebab kapal sebesar ni takde rasa apa-apa pun. Cuma kadang-kadang rasa goyang. Tu pun aku rasa dua tiga kali je maybe disebabkan ombak. Tapi takdelah teruk mana pun. 

Masa pula berlalu begitu je. Memang tak terasa jemu atau bosan bila berada kat atas kapal Superstar Libra ni. Pejam celik dah sampai Phuket. Pagi-pagi tu breakfast dulu kat Mariners Buffet. Lepas habis breakfast, ada Zumba Dance dengan Star Cruise Staff. Bab ni aku suka. Hahaha.

Zumba Dance

Habis je Zumba Dance, kitorang ada Fun Game with Pak Nil. Yang ni khas untuk mereka yang ambil pakej School Holiday Fun With Pak Nil dari Malaysian Harmony Tour and Travel. Semua game ini diinspirasikan oleh Pak Nil sendiri dan hadiah-hadiah dia pun, Pak Nil yang sediakan. Baikkan hati Pak Nil? Rugilah kalau korang tak join pelayaran ni. Sebab hadiah bukan calang-calang hadiah, ada yang mencecah RM500 untuk seorang pemenang. 

Game Rebut Kerusi
Siap Ada Pingat Lagi
Malaysian Harmony Tour & Travel Photo Group 

Macam aku cakap, bukan kitorang je yang ada kat kapal Superstar Libra ni. Sekali keluar, mak aih.. Ramai gila. So, untuk memudahkan diorang divide group. Kang kalau semua turun, sesak pula kat bawah tu kang. Contoh, group MHTT dijadualkan keluar jam 1.30pm. So, kena ikut time ni. Tak bolehlah keluar awal. Time nak balik pula, suka hatila nak balik jam berapa asalkan jangan lewat dari time kapal berlepas. 

 
Sticker dan Access Card

Kapal Superstar Libra ni tak berlabuh kat pelabuhan sebaliknya berhenti di tengah-tengah lautan. Sebab tu kena turun group by group. Keluar dan seterusnya naik kapal kecil untuk ke pelabuhan. Jadi, bersabarlah ye menunggu giliran korang.. Hihihihi.



Sampai je pelabuhan, korang akan nampak pemandangan kat bawah ni. Ramai betul yang menanti kat situ. Rata-ratanya jual pakej tour. Ada yang sewa kereta, ada yang siap semua sekali dalam satu pakej. Ni terpulanglah kat korang nak amek pakej ke atau nak jalan sendiri.

Actually korang boleh beli pakej tour dalam Superstar Libra tu. Cuma harga mahal sikitlah. Yang kat luar ni boleh nego lagi. Macam aku, Nannie dan Nazlan. Kami bertiga sewa kereta. Macam kat Indon tu. Suruh je bro tu bawa pergi mana-mana yang kitorang suka. Lagi berbaloi.


Jeti Phuket

Banyak tempat nak pergi tapi masa mencemburui kitorang. So, kenalah decide mana satu yang berbaloi. Memandangkan ini kali pertama si Nazlan dan Nannie sampai sini, kenalah bawa diorang pergi tempat-tempat tarikan tourist. 

Phuket Thailand

KARON VIEW POINT PHUKET

Tempat pertama kitorang pergi Karon View Point Phuket. Karon View Point yang terletak di antara Nai Harn dan Pantai Kata Noi yang dulu dikenali sebagai Kata Viewpoint. Tempat ni terkenal di kalangan mereka yang sukakan fotografi. Dari atas ni boleh nampak pemandangan indah Kata Noi, Kata Yai dan Pantai Karon. Cantik gila !!! 

 PHUKET PEARL FACTORY

Jika korang penggemar mutiara, memang tak salahlah pilihan percutian korang untuk ke Phuket. Sebab kat sini boleh dikatakan syurga mutiara. Sana sini jual mutiara. Salah satunya Phuket Pearl Factory. Jika ada masa lebih bolehlah amek pakej ke Pearl Farm. Tapi kitorang rushing, so sempat singgah sini je. Beli tak pun, just cuci mata je. Haha. Phuket Pearl Factory ni terletak di Sa Pum Village di district Muang. Phuket Pearl Factory ni telah diusahakan dari turun temurun dan telah memenangi banyak award berkaitan mutiara. Jadi jangan was-was untuk beli mutiara kat sini. :)

 
 

SRI BHURAPHA ORCHID

Next ke Sri Bhurapha Orchid. Sri Bhurapha Orchid ni bukan je jadi tumpuan penggemar gajus, malah kat sini sentiasa padat dengan kedatangan pelancong. Kat sini boleh tengok camana diorang keluarkan isi buah gajus menggunakan mesin. Semua gajus-gajus ni dah disahkan Halal oleh Jabatan Agama Islam Thailand.Yang bestnya korang boleh try gajus-gajus yang diorang jual. Hahaha. Agak-agak korang, berapa kerap aku try tester gajus tu?? Hahaha. =P


THEP-PRASIT HONEY (BIG BEE FARM)

Dah alang-alang pergi Sri Bhurapha, singgahlah kejap kat Thep Prasit atau lebih dikenali sebagai Big Bee Farm ni. Kat sini korang boleh tengok camana madu dihasilkan. 

 

WHOLESALE -RETAIL CENTER

Souvenir murah! T-shirt murah! Fridge magnet! Sebutlah apa yang berkaitan, semuanya ada dijual kat sini dengan harga wholesale. Tempat ni agak jauh dengan Patong, tapi berbaloi pergi kalau korang nak beli souvenir untuk kawan dan sanak saudara. Sebab harga-harga barang kat sini murah. Boleh beli borong atau beli satu-satu. Tak kisahlah janji dilarang ambil gambar kat dalam bangunan ni. Pulak dah!!



Dah tour tempat-tempat tarikan pelancong, kini tiba masa untuk pulang ke Patong balik. Last stop Hard Rock Cafe Phuket. Siapa kat sini pengumpul tegar barang-barang Hard Rock Cafe angkat kaki!!! Hahaha. Rasanya tak lengkap pergi ke sesuatu tempat tu tanpa menjejakkan kaki ke dalam Hard Rock. Entahlah, lain orang lain pandangannya. Hahaha. Apa-apapun, tour kami bersama kereta sewa tu berakhir di sini. Actually nak pergi banyak tempat lagi, tapi takut terlewat pula nak balik.


Bergambar Kenangan Dengan Kereta Sewa dan Pemandu
Hard Rock Cafe Phuket

PATONG AREA

Masa yang tinggal dihabiskan dengan berjalan-jalan di area Patong. Cuma satu je tak pergi Bangla Road. Argh, tu next timelah. Ada rejeki pergi lagi. Ye dop??

 

PATONG BEACH

Ingat Tsunami, ingat pantai Patong!! Phewww.. Dasyat pantai ni. Tak rasa macam kat Thailand. Rasa macam kat Bondi cuma tak ber-wave. Hahaha. Penuh dengan mat salleh yang berjemur. Memanglah Phuket ni jadi tumpuan mat salleh. Sana sini kelab, sana sini pusat urut. Eh, paham-paham jelah eh. 


Actually masa free and easy kat Phuket sampai jam 12 tengah malam, tapi siapa nak dinner kat cruise baliklah awal. Sebab dinner disediakan dari jam 7 pm ke atas. Lepas dinner ada Colour of Asia - Crew Show Extravanga dan yang paling ditunggu-tunggu Pyjama Party with Pak Nil.

 
Good Bye Phuket

Colour of Asia - Crew Show Extravanga  ni sangat best. Tak sangka staff Superstar Libra sangat sporting dan menghiburkan. Seperti contoh ada satu dua manager pakai pakaian perempuan dan menari. Hahaha. Sangat mencuit hati. Sumpah kelakar. Tapi diorang ni bukanlah pondan betul. Just watak tu dibuat-buat saja. Bila takde show, kembali jadi laki gagah.

Diorang Ni Bukan Pondan Tau, Tapi Staff Bergelar Manager

Pjyama Party With Pak Nil ni khas untuk mereka yang amek pakej cruise dari Malaysian Harmony Tour and Travel (MHTT). Boleh katakan semua ikut tema malam tu, baju tidur. Begitu juga dengan aku. Pyjama Party ni sangat meriah. Ia juga meraikan hari kelahiran mereka yang lahir pada bulan November dan Disember (termasuk Pak Nil). Satu kek besar disediakan khas oleh Pak Nil. Pak Nil buat sendiri tau. 

Selain tu, ada juga game-game menarik dan pertandingan baju tidur menarik. Aku tersenarai top 10 untuk kategori baju tidur perempuan tapi malangnya kalah. Sebab pemenang berdasarkan jeritan. Sebelum menang kena buat catwalk la, lakonan la dan lain-lain lagi. Takpe, next time Tatie.. next time!! Hahaha.

 
Baju Tidur ditaja oleh Raja Ema Sleepwear Collection

Haa, dah tahu kisah percutian  kitorang kat Phuket kan?? Kot-kot ada yang nak pergi Phuket tu bolehlah jadikan ni sebagai panduan. Tak banyak info sangat pun sebab masa suntuk. Trip yang lepas pun aku tak buat entri. Korang doakanlah aku murah rezeki untuk ke sana. Boleh buat entri khas Percutian Ke Phuket. Weeee..


~ bersambung


Newer Post Older Post Home

3 comments:

  1. baru tahu ada cruise mcm nie ke ke phuket..definitely a new experience lah kalau cuba nie. ^_^

    ReplyDelete
  2. Amazing giler kalau dapat naik cruise macam tu. Siap ada aktiviti lagi atas kapal!

    ReplyDelete
  3. Bru blik dri cruise semlm...siyes mmg best...masa di phuket, rasa sgt xckup masa..hahaha...shopping xhengat...

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane