NEGARA YANG PERLU VISA DAN NEGARA YANG TIDAK PERLU VISA

By | 12/23/2014 02:48:00 pm 2 comments
Nak buat visa memang leceh. Kadang-kadang kena tunggu 2-3 hari, tapi ada je yang mudah macam visa ke Australia yang mengambil masa singkat untuk approve. Terus terang aku katakan, aku ni memang malas nak buat visa. Nak menghadap jalan, nak cari parking, nak beratur. Nasiblah ada yang menggunakan visa elektronik. Just apply online sahaja.

Tapi kan, korang tau ke negara mana yang perlu visa dan negara mana yang tak perlu visa? Apa syarat-syarat utama nak kena buat visa? Dokumen apa yang kena bawa? Haa, ini semua penting bagi melancarkan proses buat visa. 

Okaylah, melalui website KLN, diorang senaraikan negara-negara yang perlu visa untuk passport Malaysia dan negara-negara yang tidak memerlukan visa. Bagi memudahkan korang, aku print screen satu-persatu. Tugas korang pula, klik la gambar-gambar kat bawah untuk tumbesaran. Kihkih.

Negara-negara yang perlu visa dan negara-negara yang tidak memerlukan visa bagi passport Malaysia. Check it out! ~


Pembetulan, negara Jepun tidak memerlukan visa sekarang untuk pemegang passport baru kaler hitam putih. Mudah!! Tak lama lagi dengar cerita pergi US pun tidak perlu visa. Yahooo!!! Sebarang perubahan tertakluk pada berita semasa. 

Untuk info lanjut, layari website

[ SELAMAT MELANCONG ]

Newer Post Older Post Home

2 comments:

  1. dulu pernah buat entry pasal ni. :D yep2, bersyukur sangat sbb passport malaysia tak perlu visa kat banyak negara utama :)

    http://www.hanisamanina.com/2014/11/the-power-of-malaysian-passports.html

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane