TIPS MENCANDAT SOTONG DAN HILANGKAN MABUK LAUT

By | 6/07/2014 01:25:00 pm 35 comments
Jika ku suka, akan ku suka selamanya. 
Jika ku benci, akan ku benci selamanya. 
Tetapi jika ku dah addicted, datang berulangkali pun ku sanggup. 

Ehhh, apa 'kehe' nya rangkap di atas dengan entri kali ini? 

Sebenar-benarnya aku ingin menunjukkan apa yang aku rasa sekarang. Bagaikan hati dah terpaut dengan aktiviti mencandat sotong. Tak pernah puas, tak pernah rasa nak balik. Nak pergi lagi please? =P

sekali tali ini dah berada di tangan, akan ku candat sampai dapat

Ku sangkakan aktiviti ini berakhir di Riyaz-Heritage Marina Resort masa Festival Mencandat Sotong Antarabangsa Negeri Terengganu tempoh hari. Rupa-rupanya tidak. Kunjungan kali kedua dalam masa terdekat ke Negeri Terengganu baru-baru ini memberi peluang kat aku untuk merasai aktiviti ini sekali lagi.

Di tempat yang berbeza, di bot yang berbeza dan dari jeti yang berbeza. Pengalaman baru yang lagi happening dan lagi enjoy. Yelah, dulu sampai keluar peluh-peluh jantan nak menang hadiah, kali ni more to relax and enjoy. Kihkih.

Van disediakan oleh pihak Sutra Beach Resort

Jom Ikut Saya ...

Rombongan kali ni, kami menaiki satu bot besar yang menempatkan dua belas orang dan disponsor penuh oleh Pejabat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia Negeri Terengganu dengan kerjasama Sutra Beach Resort Merang, Terengganu.



Berbalik pada aktiviti mencandat sotong. Aku tahu ada di antara korang dah serik untuk pergi mencandat. Ada yang mabuk laut, ada juga yang tak tahan panas. Macam-macam hal lah senang cerita. Tapi aku ada tips untuk korang yang mabuk laut.

TIPS-TIPS ELAKKAN DAN HILANGKAN MABUK LAUT

1 - Masa pergi ke laut, elakkan dari duduk-duduk sahaja. Jangan layang feeling lebih. Sebab kalau korang layan perasaan tu (layan ombak), lagi rasa pening. Sebaliknya cuba buat beberapa aktiviti, berborak dengan kawan ke atau macam aku, aku akan minta kebenaran pakcik bot untuk kemudikan bot tu.

2 - Bagi yang dah tahu dia ada penyakit mabuk, dinasihatkan ambil pil mabuk laut. Pil ni kecil sahaja. Masa aku pergi Festival Candat Sotong tempoh hari diorang sediakan dan kena ambil at least 30 minit sebelum mulakan aktiviti candat sotong.

3-  Bawa makanan. Kalau rasa mual, makanlah. Bawalah roti ke apa ke. Ini membantu korang hilangkan rasa nak muntah tu, sebaliknya cuba layankan apa yang korang makan tu dari layan rasa nak muntah. 

4 - Bawa asam. Ini aku belajar masa pergi Krabi tempoh hari. OTW ke Phi Phi Island, kakak bot tu bagi orang-orang yang loya ni makan asam. Katanya dapat kurangkan rasa nak muntah. 

5 - Masa mencandat, elakkan duduk satu tempat sahaja. Sebab bila bot berhenti, kat sinilah bermulanya episod mabuk. Memang tak dapat dinafikan, aku pun hampir-hampir mabuk. Tapi cuba beralih dari satu tempat ke satu tempat. Kejap berdiri, kejap duduk, kejap di belakang, kejap di hadapan. 

6 - Positifkan diri. Ada yang berpendapat, mabuk ini hanyalah psychology. Maka, sentiasa berpositif dan tanamkan dalam diri, "aku tak mabuk". Bak kata orang, lagi kau cakap mabuk, lagilah mabuk tu serang menggila. Eh? Haha.

7 - Kalau rasa pening, berhenti kejap dari mencandat. Berdiri dan berjalan sekitar bot. Exercise sedikit. Jangan biarkan pening tu melarat, kalau tak memang sampai sudah loya dan pening.

8 - Sometimes people memang tak boleh tahan dan muntah. Its okay. Lepas muntah, rasa lega sedikit kan? Then, try makan something dan elakkan dari duduk bersahaja. Try to make conversation, gelak-gelak dan chill yourself. Jangan give up untuk mencandat.


kalau mabuk, rehat sekejap ...

Sebenarnya, perkara biasa kalau pertama kali jejak laut, tak biasa dengan ombak, memang akan mabuk. Alhamdulillah, aku dapat elakkan rasa mabuk. Kadang-kadang memang pening menyerang. Lebih-lebih lagi kalau laut bergelora. Tapi itu normal. Janganlah dilayan sangat perasaan tu. Set kat minda, ini hanyalah coooobaaan! Kahkah. Gurau je. Yes, positif itu penting. Aku lawan rasa mabuk tu balik dengan bergerak dan berborak-borak. 

GPS dalam bot
Mengemudi bot lagi .. Yeay!

Dulu masa kecik-kecik pernah teringin nak jadi nelayan. Haha.

Bot kami menghala ke Pulau Bidong, Terengganu. Pulau Bidong? Kat mana  Pulau Bidong tu? Pulau Bidong ni terletak berhampiran dengan Pulau Redang. Dahulunya adalah tempat pelarian dari Vietnam sekitar tahun 1975-1979 semasa perang di Vietnam. Tetapi kini Pulau Bidong ni dijadikan sebagai stesen penyelidikan Universiti Malaysia Terengganu.


Candat di waktu senja

Waktu mencandat sotong biasanya bermula pada jam 5 petang ke atas dan kalau kena pada musim, jam 7 malam sotong-sotong akan naik dan korang akan lihat sotong tu berenang-renang di tepi bot disebabkan oleh tarikan yang terdapat pada cahaya lampu kat bot. Sotong suka gila pada cahaya. Hahaha.


Gigih abang mencandat
Itu Pulau Susu Dara ... Pulau Exotic di Malaysia

Dan kunjungan kami kali ni sebenarnya kira bernasib baik je ni. Sebab musim candat dah nak habis. Kalau dapat sotong tu kira bersyukur sangat. Hehehe. Bagi sesiapa yang ingin mencandat, aku suggest datang bulan April, bulan terbaik untuk mencandat sotong sebab monsun Timur Laut mula reda dan ai laut kembali tenang. Sotong-sotong akan mencari tempat untuk bertelur.

Hey Sotong
Hasil tangkapan kami semua

Dah habis mencandat, kini tiba masa untuk pulang ke darat. Tempoh mencandat kali ini agak lama sehingga jam 12 tengah malam berbanding sebelum ini tamat jam 9 malam. Aku tak sangka kami akan berdepan dengan satu masalah apabila hendak pulang ke darat.

Masalah air surut adalah masalah utama kepada bot-bot besar. Lampu terpaksa dipadamkan. GELAP gelita! Semua bagi memudahkan mata melihat dan mencari tebing. Memang tragik tapi satu pengalaman yang manis sebenarnya. Haha. Rasa sungguh mencabar!

Beberapa orang terpaksa turun dan tolak bot disebabkan air cetek, bot tak dapat bergerak. Tambahan pula, langit diserikan dengan guruh tanda hujan dah nak turun. Omaigucci!!!

Terima kasih abang sebab tolak bot kami
muka kepenatan semua

Akhirnya, kami selamat sampai ke destinasi .. Yahooo.



Pengalaman hebat, pengalaman berbeza dan pengalaman yang mencabar. Tengok baru pergi dah rindu lagi. Sesungguhnya, kalau nak pergi mencandat, pergilah Terengganu. Setiap tempat memberikan pengalaman berbeza. Syukur tahun ni tiga tempat aku dah pergi khas untuk mencandat sotong- Pulau Kapas, Pulau Chepu dan Pulau Bidong.

Musim candat pun dah nak habis. Nampak gayanya, tahun depan sahajalah aku kembali ke laut. Terima kasih kepada semua yang memberi peluang kepada Kisah Tatie untuk merasai pengalaman mencandat sotong. Thank you so much! 

Kite jumpa lagi di tahun hadapan. Bye sotong, bye candat. Hahaha. 

Newer Post Older Post Home

35 comments:

  1. bestnya dapat mencandat...dapat sotong segar2 plak tu...

    ReplyDelete
  2. Bestnya...akak x pernah alami lg.....ntah bila dpt merasa...

    ReplyDelete
  3. jarang ada perempuan suka candat sotong . besar tu sotongnya . buat bbq mmg best . suka sgt dgn view yg di snap ... nice .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sotong goreng tepung pun sedaaapppp..

      Delete
    2. yg pasti isi dia mesti rasa manis...

      Delete
    3. Tapi bila nampak yg besar sekor tu mcm ngeri la pulak..erkk

      Delete
    4. Tp kalau masuk mulut tak rasa dah kak. Hehe

      Delete
    5. Tp kalau masuk mulut tak rasa dah kak. Hehe

      Delete
  4. Saya mabuk laut...nnt boleh try tips ni...

    ReplyDelete
  5. Akak just risau kalau mabuk laut mencandat sotong ni ada musim dia kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup mencadat sotong ada musim

      Delete
    2. mkn asam mcm tips yg Tatie bagi.x pun gula2 yg a bit sour...inshaaAllah ok..

      Delete
    3. Boleh guna tips yg diberi kak :)

      Delete
  6. Sotong besar tu if buat ketupat sotong..mmg kecur air liur..tp dek kerana pantang so terpaksa lupakan semua tu..

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane