7 SEBAB KENAPA ANDA KENA NAIK BUSINESS CLASS MAS

By | 6/15/2014 02:54:00 pm 22 comments
Malaysia Airlines Business Class. Kenapa dan mengapa anda perlu bayar lebih untuk beli tiket Business. Kenapa? Ada yang cakap, tak perlu membazir, duduk economy pun okay what?! Yup, mana-mana pun okay. Ikut pilihan dan bajet anda. 

Tapi hari ni, jom kita cakap pasal Business Class Seats. Later, aku blog pasal tempat duduk Economy pula ya? Kita compare both seats. Hehehehe. Yang pasti, dua-dua ada kelebihan dan kekurangan yang tersendiri.


1) Kaunter Check-In yang Efficient

Anda tidak perlu beratur panjang dan tunggu lama untuk check-in. Kaunter Check-In Malaysia Airlines untuk business class dan first class adalah berbeza dengan kaunter economy seats. Kat sini juga terdapat ruang menunggu yang boleh anda duduk. Lebih selesa dan privasi.


2) Keselesaan Tempat Duduk

Tidak mengapa bayar lebih untuk keselesaan yang berpanjangan, lebih-lebih lagi jika destinasi yang anda nak pergi tu jauh. Aku tak nafikan, memang jauh beza jika dibandingkan dengan economy. Di tempat duduk Business Class Malaysia Airlines, ia lebih lebar dan luas. Cukup selesa!

Comforter 
Luas ..

3) Cabin Crew Yang Sentiasa Lebih Prihatin

Yang ni bukan bias tau. Dah bayar lebih, layanan pun haruslah lebih. Kalau di economy semuanya terhad. Nak minta itu, nak minta ini such as kacang, aku kena fikir 2-3 kali. Takut dicop sebagai passenger yang demand. Tapi kalau duduk di Business Class, anda tak perlu takut. Mintalah sebanyak mana, diorang akan layan anda macam bos. Hikhik.


4) Makanan Chef-On-Call

Bab ni aku paling suka. Tak pernah ada rungutan terhadap makanan yang diorang serve kat Business Class seats. Untuk Chef-On-Call Malaysia Airlines, tak semua destinasi ada. Usually destinasi-destinasi jauh seperti London, europe, Australia, New Zealand, Istanbul dan Orient routes.

Paling best, ada satay kat menu tersebut. Untuk pengetahuan anda, satay Malaysia Airlines ni kerap memenangi World's Best Airlines Signature Dish by World Airlines Awards Skytrax. Haa, siapa kata Malaysia Airlines punya food tak best? Try makan satay kat sini, pasti nak lagi. *Sedapnya*

Satay by Malaysia Airlines
Satay by Malaysia Airlines

5) Toilet Yang Exclusive

Bagi sesetengah orang, toilet sering menjadi masalah especially kalau berjalan jauh. Ada yang geli nak berkongsi dengan ramai orang dan macam-macam lagi. Tapi aku bedal je, kalau dah emergency, tak kiralah toilet business ke, toilet economy ke... hentam sahajalah. Haha. Tapi itu aku, untuk orang lain, mungkin menjadi isu. Maka, jika anda di kategori penggeli, silalah bayar lebih untuk tiket business.

Malaysia Airlines Business Class Toilet
Aigner Toiletries

6) Free Toiletries

The best part kalau duduk di seat Business Class (any airlines) adalah FREE TOILETRIES. Tapi ikut seasonlah. For this time, Malaysia Airlines bagi bag TUMI dan beberapa kelengkapan lain seperti travel set Clarins dan lain-lain lagi. Jadi mudahlah korang yang travel long-haul flight. 


7) Malaysia Airlines Golden Lounge

Jika anda membeli tiket First Class atau Business Class, anda berpeluang untuk mengisi perut atau minum di  Malaysia Airlines Golden Lounge, KLIA sementara tunggu boarding. Maka, takdelah istilah buang masa or apa-apa. Actually any airlines, kalau beli First or Business Class, memang diorang akan prepare Golden Lounge untuk passengers. Memang perut akan kenyanglah kalau naik First atau Business Class seat ni.

click sini : Golden Lounge KLIA

Tapi aku survey, kebanyakan yang gemar duduk di Business Class ni adalah mat salleh. Mungkin diorang menitik beratkan keselesaan. Maybe kan? Well, ikut pada bajet kita. Ada bajet lebih bolehlah beli tiket Business, ada bajet sedikit bolehlah beli tiket economy.

Tapi aku salute kat seorang member ni. Dia sanggup saving duit untuk beli tiket business class. Katanya, untuk keselesaan dirinya ketika melancong. Tambahan lagi, dia ni kira pandai cari time tiket murah. Okayyyy jeles sangat. Terbaiklah.

Next, aku cerita pasal economy seats pula eh?! Okbai.

Sesudah Sampai Ke Destinasi

Thank you husband for the opportunity. Alhamdulillah :)
Newer Post Older Post Home

22 comments:

  1. Hmmm kita bajet pon xdak hah

    ReplyDelete
  2. Nak kena cuba ni... InsyaAllah 1 fine day.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah. tiada apa yang mustahil kat dunia ni :)

      Delete
    2. betul tu, kena start saving sikit2 :)

      Delete
  3. x pernah naik bsnes class, have to kumpul duit nie..! (checking purse)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe, simpan duit slow nanti ada rezeki boleh merasa business class

      Delete
  4. memang best tapi ongkosnya pun best..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu pandai cari timing & price, memang berbaloi baloi

      Delete
    2. setuju, especially yg travel jauh, berbaloi

      Delete
  5. uh macam tu beza business & economy

    ReplyDelete
  6. X pernah naik biz class lg..utk trip ni berapa tatie punya ticket?Knowing biz class mmg mhl kan...

    ReplyDelete
  7. Nampakla perbezaannya dr business class. Lg selesa..

    ReplyDelete

Jangan malu-malu untuk komen .. Thank you :)

American Airliner Plane