PERCUTIAN KE LANGKAWI VER.3

By | 6/19/2012 12:00:00 am
hi ... assalamualaikum.

saje aku separatekan story version 2 dan 3 ni. sebab nak cerita sikit pasal trip hari kelima ni. hehehe. (kasar sikit bahasa hari ni.. mood swing-swing =p)

hari kelima ni kitorang laki bini menghabiskan masa kat Pulau Payar. apa?? Pulau Payar! hahaha. this is my third visit to Pulau Payar. sumpah inilah pulau yang paling kerap aku pergi sebab dia murah!!! hahahaha =p (never been to tioman, pangkor and perhentian! sedih betul!)

Pulau Payar ni for me, dulu jauh lagi best berbanding sekarang. kenapa? haaa ni yang aku nak cerita kat korang ni .... =)

Trip ke Pulau Payar, Langkawi

masa kawan aku, Fisya upload gambar ni.. aku jadi BLUR! 
apa ni? apa? UFO mendarat kat Langkawi ke? hahaha...
serious masa aku pergi (last aku pergi 2008), belum ada lagi benda ni..
tapi tak tahulah kalau aku terlepas pandang ke apa! hahaha

sebelum aku start story pasal Pulau Payar ni, jom flashback balik kenangan last aku pergi sana . Jom!! sebab aku rasa dulu dan sekarang... banyak perbezaannya! hahaha.

DULU, naik jetty sini weh. xde jetty sepanjang2 alam tu dan takde kena naik ape ke benda alah tu.. direct je sampai! senang, cepat dan dekat!
DULU, makanan super sedap! takde nasi goreng yang tawar macam sekarang ni de! ayam goreng 2 ketul, sandwich, nugget dan sosej. SEKARANG?
DULU, sesi kasi makan ikan kat sini je... orang pun boleh kasi makan ikan... siap jual benda makanan untuk ikan lagi. SEKARANG?
DULU, kuantiti pelancong datang kat sini terhad. tapi sekarang macam SARDIN!! ikan sardin pun takut nak datang dekat!
ini dahulu ya!!! tenang je kalau tengok Pulau Payar pada masa ni.. 

sekarang ....

ini makanan yang aku dapat! nasi goreng tawar, mini sosej 2 ketul, keropok yang setengah lemau, kacang goreng, kek pandan ... *jujur aku hampa*
dari boat kena turun naik benda ni, nanti benda ni bawak pergi ke jetty pulau payar! pulak dah!! banyak kerja! berpeluh, berpanas dan kena tunggu turn!
fish feeding dari atas jetty je nyah! aku suspect ada orang kena makan jerung! sebab tu jerung dia besar gila sekarang! hahahahaha.... =p
dalam gambar nampak kecil, hakikatnya, besar dan panjang weh!! 
masa jerung ni muncul, orang yang tengah snorkeling kat laut serta merta naik ke atas.. hahaha. 
ini time lunch sebab tu tak nampak keadaan "sardin" kat pulau ni. haha
masa kami baru sampai.. ececeh. laki sape lah tu =p
pulau payar KINI....

kan aku dah cakap.. dulu dan kini banyak perbezaannya. dulu pulau ni tak dikomersialkan sangat. pelancong-pelancong pun 2-3 kerat je melayu, the rest mat salleh. sekarang, semua jenis bangsa ade. pastu populasi pelancong pun bertambah! aku rasa kalau diorang tak kawal jumlah pelancong yang datang ke sini, boleh mati dan pupus ikan-ikan tu. jagalah macamana sekalipun! 

kitorang spend masa kat sini dari jam 10.30pagi (sampai sini), sehinggalah jam 3.30pm dah bersiap-siap untuk pulang. kalau terhegeh-hegeh nanti kena tinggal! bayaran RM100/seorang termasuk LUNCH, peralatan snorkeling seperti jacket dan mask (sekarang dah tak kasi FINS) 

Tips:
- pakai sunblock
- make sure jangan pergi musim jellyfish
- kalau takut gelap, sila pakai lengan panjang
- bawak makanan spare
- bawak air spare, sebab toilet sini guna air laut!
- tak perlu nak bawak tikar bagai, sebab memang ada seat untuk duduk


DULU.. tak perlu susah-susah cari ikan.. melambak-lambak
KINI.. aku yang kena cari ikan! 


NEXT

sampai je bilik around 5 lebih macam tu, terus ajak Encik H naik basikal Tandem. dah lama aku idam-idamkan nak naik basikal ni. cuma yela, dulu takde geng. everytime pergi bercuti dengan family je, mesti ada halangan. 24 tahun aku tunggu, akhirnya tercapai juga impian! hahaha =p

FYI, Awana Porto Malai ni ada Private Beach yang tersendiri. nak pergi sana kena naik boat yang disediakan. tapi before that, kenalah make sure air pasang. kalau tak, boat tak boleh bergerak! dan kami berdua pada mulanya bercadang nak jejak kaki kat sana. tapi syok sangat main basikal sampai terlupa pasal beach! hahahaha =p

Private jetty Awana Porto Malai untuk ke Beach mereka..
ini kaki saya. ber "stocking" made in Pulau Payar! hahaha =p

dan malam tu, after Maghrib, memang penat sangatlah. nak keluar pun siap main osom siapa yang kena drive! hahaha =p last sekali, dinner kat bawah je. FYI, kat Awana ni banyak cafe... ade bar Eagle Rock, Villa Rossi, Zest, Seagull Coffeehouse dll. 

@zest cafe .. menghadap Pulau Dayang Bunting
 Encik H : apesal u pakai shade ni?
aku : i tolong pakaikan.. kan u sakit mata..
*panggggggggg!!! terjiwangggg pulak!*
best nasi ayam ni!
candle light dinner with husband

seriously Awana Porto Malai memang sangat best!! dan ini malam terakhir kami kat sini. besoknya check out dan move to the last hotel.. waaaaaaaaa... kata encik H, padan muka. dia dah suruh extend hari kat Awana ni. tapi aku gatal sangat nak pindah ke Kuah. bajet macam nak feeling kat bandar kuah. sekali bosan!!  hahaha ='(

kalau uols nak stay Awana, sila booking through Agoda.com ... kat sana lebih murah!! jimat sikit! trylah! berbaloi-baloi!! 

Newer Post Older Post Home
American Airliner Plane