My Dreams "Wedding" CST PRODUCTION & LYNDA RAHIM KUALA LUMPUR

By | 1/31/2011 07:59:00 am

uhhhhh!!! Panasssss!!! Pedassss!!!!! Panasss!!!

Semua orang mempunyai impian perkahwinan mereka yang tersendiri. Ada yang mengidam english wedding, bali wedding, tradisional wedding dan macam-macam lagi. Lebih-lebih lagi pada masa sekarang, orang semakin kreatif dan inovatif dalam menyajikan sesuatu yang terbaik buat tatapan tetamu-tetamu yang disayangi sempena hari perkahwinan mereka. Bukan mahu menunjuk-nunjuk, tetapi inilah yang dinamakan sebagai kepuasan hidup. Bak kata orang, perkahwinan hanyalah sekali seumur hidup. Jadi, apa salahnya jika kita membuat sesuatu yang terbaik bukan?

Bercakap mengenai impian perkahwinan, aku tidak terkecuali dari mempunyai impian perkahwinanku yang tersendiri. Nak atau taknak, itu semua bergantung pada jumlah duit poket yang ada. Orang cakap, no money no talk! Hurmm.. Aku menarik nafas panjang bila melihat budget kahwin pada zaman sekarang ini. Pelamin sahaja, ada yang mencecah puluhan ribu ringgit, belum lagi termasuk yang lain. Oh tidakkkk! Mungkin aku harus melupakan impian perkahwinanku itu. ~_~"

Hari semakin dekat.. jantung semakin berdebar..dan Waktu tidak pernah berhenti walaupun seketika. Sedang aku melayari laman facebook, aku terpandang post CST Production dan Lynda Rahim ... OMGGGG! Aku menjerit seperti jatuh cinta pandang pertama apabila melihat note yang dipost oleh CST Production itu dan tidak salahkan kalo aku mahu mencuba? Aku juga adalah salah seorang peminat hasil kerja CST Production dan Lynda Rahim Kuala Lumpur. Untung-untung, rezeki di pihak aku, boleh perkahwinanku nanti berseri dengan hasil sentuhan CST Production dan juga Lynda Rahim Kuala Lumpur.. Insyallah.

Mengikut apa yang dibincangkan tempoh hari semasa majlis pertunanganku, kami bakal disatukan pada tahun ini juga. Insyallah, jika tiada apa-apa aral melintang, dan aku sudah mula membayangkan sesuatu yang indah untuk dikongsi bersama dengan tetamu-tetamu yang bakal hadir di majlis perkahwinanku nanti semenjak aku dan dia sudah berjanji mahu sehidup semati iaitu pada hari kami mula bercinta iaitu 9 November 2007. Lamakan? ya, itulah aku. Hidup penuh dengan angan-angan. Entahkan jadi atau tidak, itu kuasa Tuhan.

Aku mahukan sesuatu majlis yang simple dan unik yang akan diingati oleh semua tetamu yang hadir pada hari bahagiaku nanti. Sesuatu yang unik itu, sudah pasti, lain dari yang lain. Sejak dari kecil lagi, aku mengidam mahu majlis yang bergabung di antara elemen Minang dan Arab, iaitu sempena darah yang mengalir dalam tubuhku. Pening aku memikirkannya. Bolehkah sesuatu majlis itu ada dua tema yang berbeza sekaligus? Yang Minang sudah pasti ada sesi bertandu. Iaitu pengantin duduk di atas satu kerusi dan ditandu ke pelamin. manakala, jika mengikut arab, dia lebih kepada unsur2 padang pasir dan ada belly dancing mahupun seperti dalam cerita aladin! alamak... boleh ke? cam tak logik je! silap hari bulan tetamu pulak yang pengsan kepeningan! hahaha



pengantin ditandu (diusung)

Dah cukup, stick kepada satu iaitu perkahwinan adat minangkabau. Masih belum femes lagi di Malaysia ini dengan wedding ala-ala minang. Kalau ade pun, ia hanyalah majlis kecil-kecilan. Seperti yang ku katakan sebelum ini, zaman sekarang orang lebih gemarkan majlis yang ala-ala orang putih (fairytales) dan semakin melupakan unsur-unsur tradisional!



THEME : MINANGKABAU


berikut serba sedikit mengenai majlis impianku:-


1) PERHIASAN TEMPAT / PELAMIN


khemah tetamu

hiasan dalam rumah/dewan haruslah semeriah begini


walkaway


pedulikan mereka di pelamin itu

hiasannya serba sedikit seperti pelamin ini

meriah bukan?

bila dah ditandu, pengantin turun sambil diarak menggunakan payung camtu


Penjelasan: Adat minang sudah terkenal dengan pelaminnya yang meriah dengan pelbagai hiasan, dan sekelilingnya juga dihias cantik dengan kain baldu yang berwarna mengikut pilihan si pengantin. Untuk majlisku nanti, aku tidak mahu lari dengan warna kebanggaan orang minang, iaitu merah.. aku mahu selitkan sekali dengan hiasan bunga segar sebagai tambahan agar nampak lagi meletup!


2) MAKE UP ARTIST / ACCESSORIES


sue cantik sedang menatarias Umie Aida
omggg so cantik ok makeup dia
*pengsan*


perhiasan yang akan ku pakai nanti

Penjelasan: Untuk make up nanti, aku mahukan sentuhan dari Sue Cantik yang sudah terkenal di Malaysia ini. Maklumlah, mukaku nanti bakal diconteng, dan akan diselitkan dengan perhiasan minangkabau. Jadi, alang-alang wedding dreams, aku juga mempunyainya make up artist impianku sendiri! Owhhh, alangkah indahnya jika mukaku dimake up oleh Sue Cantik... ^____^

3) PAKAIAN PENGANTIN & LLN



pakaian tradisional bagi pengantin minangkabau memakai sunting ataupun tanduk

ini pula pakaian untuk sesi memotong kek.. tetapi nanti warna takdelah kelabu ye...

hulubalang-hulubalang yang akan mengusung tandu kedua mempelai akan pakai macam ni


PENJELASAN : Untuk baju, sebenarnya aku mahu 2 persalinan.. Satu yang berunsurkan tradisional untuk majlis bersanding dan satu lagi cam Bunga Cinta Lestari pakai dan ini untukmajlis potong kek. Yang tradisional ini pernah terkenal suatu ketika dahulu, tetapi tidak lagi sekarang. Iaitu dibuat dengan kain baldu dan mengikut adat minang mereka juga mempunyai dayang-dayang. Dayang-dayang ini akan pakai baju warna sama dengan pengantin dan juga akan duduk di hadapan pelamin sambil menikmati hidangan yang disajikan tuan rumah. Mengikut adat minang juga, selagi, mereka tidak habis makan, selagi itu, pengantin akan duduk di pelamin meskipun memakai tanduk atau tengkolok atau juga dipanggil sunting yang bakal menyakitkan tengkukku. hahaha. Sakit tetapi unik, itulah keistimewaannya! Takpe sakit sekejap, cam aku cakap tadi, kahwin sekali seumur hidup!



4) CATERING/ MAKAN






dayang-dayang harus memakai baju tema sama dengan pengantin dan duduk di hadapan pengantin sambil makan makanan yang disajikan oleh tuan rumah..(lihat gambar di atas, bagaimana meriahnya rumah dihias, kiri dan kanan serta atas dihias dengan kain)



PENJELASAN: Dalam minang, mereka kaya dengan makanan. jika di malaysia, kita disajikan dengan beberapa jenis lauk sahaja. Tetapi tidak dalam adat minangkabau. Bagi mereka, menyajikan tetamu dengan makanan, adalah satu kepuasan. Tetamu kenyang, mereka pun happy! Untuk majlisku nanti, sudah tentu aku mahu menghidangkan beberapa makanan, seperti ayam penyet, dendeng daging, es teller, gado-gado, kambing gulai, kepala kakap gulai, sambal ijo, sayur pucuk ubi masak lemak dan lain-lain lagi.


5) PENGIRING/ ENTERTAINMENT


dayang-dayang (atau dalam bahasa minang "pagar ayu" "pagar bagus") akan mengiringi pengantin ke dalam dewan atau rumah


alunan cak lempong dan gamelan menyemarakkan lagi kemeriahan majlis



diserikan lagi dengan tari-menari tradisional


PENJELASAN: Aku mahu campurkan semua sekali dalam satu acara. ya! Majlis di dewan mengambil masa yang lama bukan? Sudah tentu tetamu berasa panas punggung akibat terlalu lama duduk di kerusi. Oleh sebab itu, aku mahu mereka terhibur, sekurang-kurangnya tidak berasa bosan di majlisku nanti. Untuk majlisku, aku mahu selitkan persembahan cak lempong dan tarian tradisional seperti tarian piring, tarian gelombang, tarian payung dan lain-lain yang berkaitan dengan adat minang. Seperti contoh, untuk menyambut kedua mempelai, tarian gelombang dan piring akan disajikan sebelum pengantin duduk di atas pelamin... dan satu lagi tarian sebagai penghibur, iaitu tari payung yang orang minang percaya tarian ini menggambarkan kehidupan pengantin baru.


6) DOORGIFT



doorgift untuk budak-budak... bunga kotak ni adalah bermotifkan songket


doorgift untuk orang dewasa
PENJELASAN: Untuk tetamu, aku akan kasi doorgift yang berunsurkan songket. Tak kiralah, kasi apa pun, asalkan ia dihasilkan dengan kain songket.

7) KEK

kek berbentuk Rumah Gadang

Kek: Dalam perkahwinan minang takde sesi pemotongan kek. Tapi oleh kerana dalam adat melayu tak potong kek, tak sah majlis tu.. Jadi aku pun, nak mengadakan sesi potong kek.. Yela, nanti apa pula kata orang... Tak berseri gituwww! Jadi untuk hiasan kek, aku takmau lari dari unsur-unsur minangkabau.. Kalau Dr.SMS nye kek berbentuk kapal ISS, aku pulak berbentuk Rumah Gadang... *sekaligus buat tribute Rumah Gadang yang telah musnah akibat gempa bumi dulu* ... Tapi kalo boleh kek ni dibuat dari pulut kuning... *hishhh banyak betul karenah kan??*


Inilah pepatah orang dulu-dulu, "biar mati anak, jangan mati adat"... Itulah perkahwinan impianku yang mempunyai unsur-unsur tradisional yang semakin dilupakan oleh masyarakat di malaysia ini.... Harapanku cuma satu, jika aku berjaya dalam contest WHAT IS GETTIN' HOTTER ini, aku mahu memperkenalkan lagi tema ini kepada semua penduduk di Malaysia ini biar setanding dengan keGLAMOURAN nama CST PRODUCTION dan juga LYNDA RAHIM KUALA LUMPUR .... Insyallah!


Di sini juga aku mahu mengajak kalian turut serta dalam contest ini! Cepat! tarikh tutup semakin hampir... Rugi tak join weh! hadiah bukan calang-calang hadiah.. sangat menarik!!! Click sahaja CST PRODUCTION dan LYNDA RAHIM KUALA LUMPUR kat facebook!!! Sertailah sekarang! saya dah join, anda bagaimana pula? Mari-mari-mari!!!! Mari apa? MARI VOTE AKU!!!

kalau nak perkahwinan ini direalisasikan nanti, jangan lupa vote aku kat :


aku amat memerlukan undi kalian, kerana contest ini memerlukan 70% vote dari kawan-kawan dan 30% vote dari juri.. haaaa, ape lagi, janganlah baca je, meh vote..

TERIMA KASIH SEMUA!!! maaflah kalo penulisan aku merapu-rapu, tapi aku hanya mahu berkongsi kegembiraan dalam menceritakan tentang perkahwinan impianku ini. hehehe. Kepada semua peserta, GOOD LUCK!!! ^___^
Newer Post Older Post Home
American Airliner Plane